Wednesday, July 25, 2012

Artikel Asal Dalam Harian Metro 25 Julai 2012


USIKAN REBAB: KENAPA BEGITU MIRIP REBAB BERBISIK?
OLEH: SITI RUQAIYAH HASHIM.

Sekali lagi di kalangan orang seni timbul  isu plagiarisme. Kali ini orang teater pula ramai yang gelisah dan bercakap  tentang teater Usikan Rebab yang dipentaskan untuk kali kedua oleh The Actors Studio di KL Performing Arts Centre. Plot dan tema skrip ini  begitu mirip dengan skrip karya Rahimidin Zahari  Rebab  Berbisik yang telah dipentaskan banyak kali  sebelum ini.  Ada orang berkata  hanya di kalangan wartawan hiburan dan penulis sahaja yang mempersoalkan hal ini. Penulis kurang pasti tentang hal itu, tetapi siapa pun yang mempersoalkannya tidak penting, tetapi kenapa ia dipersoalkan? Karya apa pun tidak akan dipersoalkan kalau tiada yang tidak kena tentangnya. 
Mengikut  penulis  skrip Usikan Rebab Zamzuriah Zahari (sumber  fakta dari sidang akhbar beliau)ianya ditulis sebagai kerja tahun akhirnya yang diserahkan kepada pensyarahnya pada tahun 2006. Zamzuriah tak perlu gusar jika apa yang dikatakannya benar tapi beliau perlu membuktikan skripnya adalah karya beliau yang tulen dan tidak dipengaruhi  kerja orang lain. Sedikit pengaruh intertekstual masih boleh diterima, tetapi kalau lebih daripada itu ia pasti mengundang persoalan.

Penulis telah membuat sedikit penyelidikan tentang skrip Rebab Berbisik karya Rahimidin Zahari. Melalui info Rahimidin  yang dsampaikan oleh Rosnan Rahman, skrip ini ditulis oleh Rahimidin pada tahun 2001 sebagai  kertas Penulisan skrip yang dikendalikan oleh Dr.Samad Salleh pensyarah teater di Universiti Sains Malaysia. Pernah dipentaskan di  USM, tetapi pementasan di luar kampus yang pertama adalah di Stor Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 2006. Sehingga kini, skrip ini telah 15 kali dipentaskan di banyak negeri dengan Rosnan sebagai pelakon solonya yang memegang empat watak sekaligus. Beberapa bulan yang lalu, Rosnan dinobatkan sebagai Pelakon Terbaik Teater oleh Anugerah Boh Cameronian. Dan terakhir teater ini akan di bawa ke Pusat Warisan Melayu di Singapura  untuk dipentaskan.  
 Usikan Rebab karya  Zamzuriah mengisahkan  Kak Nab seorang primadona  makyung di masa mudanya. Kak Nab hidup keseorangan dalam kesepian setelah kematian suaminya  Dolmat Sulaiman  pemain rebab kumpulan makyung mereka. Mereka mempunyai tiga orang anak perempuan Idah, Ani dan Yam  yang telah membawa haluan masing-masing dan tidak mahu mewarisi  permainan makyung lagi. Ini mengecewakan Kak Nab yang  masih berharap salah seorang anaknya kembali untuk mengambil tempatnya sebagai primadona makyung. 

Idah  anak sulung  Kak Nab menjadi seorang guru agama yang menentang habis-habisan permainan makyung yang dikatakan mempunyai ciri-ciri mistik dan syirik. Ani anak keduanya pula menjadi seorang  penyanyi  dangdut di Kuala Lumpur. Dan Yam anak bongsunya pula menolak tarian tradisional dan mahu menjadi  guru tari disebuah sekolah yang mengajar  tarian barat. Dalam kesunyian di usia tuanya,  Kak Nab sering mengenang zaman kegemilangannya  bermain makyung  dan kebahgiaan kehidupan dengan Arwah suaminya Dolmat.           
Rebab berbisik mengisahkan kehidupan Pak Su seorang tokoh makyung di zaman mudanya dengan isterinya Mek Ning seorang primadona makyung juga. Mereka merupakan pasangan bahagia dan gemilang di pentas makyung  dan dikurniakan dua orang anak lelaki  Azri dan Azmi (juga Mimi). Azri menjadi seorang ustaz dan menolak dunia makyung Pak Su kerana beberapa praktisnya  yang dikaitkan dengan perkara syirik dan menyalahi agama. Azmi yang menjadi Mimi bekerja sebagai seorang penyanyi dangdut di sebuah kelab malam setelah melarikan diri dari kampung mereka di Kelantan (juga berlaku kepada watak Ani dalam Usikan Rebab).  Di usia tuanya, Pak Su yang kematian Mek Ning mengenang kembali zaman kegemilangan dan kebahgiaannya tapi pada masa yang sama kesunyian dan kecewa oleh penolakan anak-anaknya yang tidak mahu mewarisi  dunia makyungnya.  

Begitu  mirip sekali teks  Rebab Berbisik dengan  Usikan Rebab ini. Malah nama kedua skrip ini  juga memanfaatkan rebab  dan hanya satu perkataan yang membezakannya. Mungkin ada beberapa perbezaan kecil di sana sini, tetapi  begitu banyak persamaan dari segi tema dan plot di antara kedua teks ini. Penulis begitu terpanggil untuk bertanya apa yang terjadi dalam dunia seni kita? Baru-baru ini  filem terbaru arahan   Pierre Andre Aku, Kau dan Dia dipersoalkanS (sekurang-kurangnya dikalangan karyawan dan  yang menonton) kerana begitu banyak persamaan dengan filem Sepi arahan Kabir Bhatia beberapa tahun lalu.
Sekali lagi penulis perlu berkata, jangan jadi orang seni jika kita tidak meletakkan integriti dan kejujuran sebagai keutamaan kita.  Orang seni perlu jujur dan tidak melakukan perkara sebaliknya, kerana tanggung jawab mereka sangat berat kerana punya bakat anugerah Tuhan yang tidak diberikan kepada orang lain. Dan anugerah tersebut datang dengan tanggung jawab besar dan tidak boleh disalah-gunakan.

Entahlah, kita sedang melalui zaman getir kecelaruan moral agaknya kerana terlalu banyak senario negativiti moral di sekeliling kita sehinggakan orang seni pun terikut-ikut melakukan perkara tidak jujur.  Mereka  tidak lagi bercakap tentang idealisme moral yang harus diletakkan  sebagai nombor satu dalam karya dan kehidupan mereka. Penulis dapat memahami  jika  perkara ini berlaku dalam masyarakat Barat yang sudah menolak nilai moral dalam kehidupan. Tetapi kita hidup dalam  masyarakat berbilang kaum dengan Islam sebagai agama rasmi negara ini dan tidak ada agama yang dipraktis oleh majoriti rakyat yang mengajar tentang ketidak-jujuran.

   

0 comments: