Monday, July 16, 2012

Artikel Asal Dalam Berita Harian Ahad lalu


 JANGAN JADI ORANG SENI KALAU TIDAK JUJUR!

OLEH: SITI RUQAIYAH HASHIM.



Menonton filem Pierre Andre yang terbaru bertajuk Aku,  Kau dan Dia penulis termenung panjang dan mula memikirkan tentang kekalutan dan kehodohan beberapa perkara yang semakin kerap berlaku dalam industri seni kita. Pun begitu, ini bukan masalah baru dan bukan masalah orang seni saja. Plagiarisme tidak berlaku dalam filem sahaja, di universiti tempatan maupun Harvard, Yale, Oxford dan Cambridge juga berlaku dan terus berlaku.Ada orang yang hingga hari ini tesis PHD nya tidak boleh diletakkan di perpustakaan kerana kualitinya yang cukup rendah dan banyak berlaku ketidak-jujuran dalam penulisannya. Bukan di mana perkara  itu berlaku, tapi   pokok pangkalnya ialah kejujuran dan integriti diri manusia yang melakukannya.



Begitu banyak persamaan antara filem Pierre kali ini dengan filem Sepi arahan Kabir Bhatia sedikit waktu lalu yang turut dibintangi oleh Pierre sendiri. Dalam filem Sepi, Pierre berlakon sebagai Khalil yang terbunuh dalam  pergaduhan dan Imaan kekasihnya yang tidak dapat menerima kenyataan tentang tragedi tersebut melalui tekanan jiwa yang cukup hebat sehingga sampai ke taraf psikosis. Imaan sentiasa berimaginasi Khalil masih disampingnya dan tidak dapat menerima Ean teman sekelasnya yang berbuat macam-macam  hal untuk memikatnya. Imaan jatuh koma oleh  kemalangan dan  Ean yang menemaninya  menyedarkannya bahawa dia perlu ‘melepaskan’ segala kesedihan dan kenangannya tentang Khalil dan meneruskan kehidupan.



Aku, Kau dan Dia pula bercerita tentang  Mia (lakonan pertama Zarina Jamalulail)yang kehilangan Ilhan tunangnya (lakonan Pekin Ibrahim) dalam satu kemalangan. Mia yang tidak dapat melupakan tragedi ini juga berada dalam keadaan sindrom penafian yang merasakan Ilhan masih ada disampingnya. Tetapi Mia bertemu dengan Izlan seorang pemuzik jalanan yang berbuat macam-macam untuk memikatnya dan membahagiakannya. Walau pun sebenarnya pertemuannya dengan Izlan hanya berlaku dalam imajinasi  Mia  terlalu banyak persamaan dan keselarian antara plot filem Sepi dan Aku, Kau dan Dia.



Apa sudah jadi dengan kreativiti orang seni kita? Lebih serius lagi, apa jadi dengan kejujuran berkarya dan integriti orang Seni kita? Penulis sering percaya, seni harus menjadikan manusia lebih baik.  Bakat seni yang dianugerah Tuhan bukan diberi kepada semua orang, jadi tanggung jawab orang seni amat berat dan tidak boleh diabaikan sama sekali. Apalagi melakukan perkara tidak jujur (dalam apa bentuk sekalipun) ketika berkarya (juga ketika tidak berkarya) adalah sesuatu yang tidak kena dengan orang seni yang perlu punya integriti tinggi dan jujur dalam hidup. Jangan jadi orang seni kalau tidak dapat menjadi begitu.



Pun begitu, karya seni hebat mana pun tidak terlepas daripada pengaruh karya lain. Kita hidup dalam dunia yang semakin kecil dan sudah tidak ada dinding pemisah antara kita semua. Tapi sedikit serapan atau pengaruh intertekstual antara satu karya dengan yang lain adalah dibolehkan dan dapat diterima di mana pun. Yang tidak boleh adalah jika terlalu banyak persamaan dan keselarian plot dan tema dalam sesuatu cerita walau pun diubah sedikit . Ketulenan sesuatu karya  harus ada originalitinya, harus segar dan banyak perbezaannya dengan karya lain walau pun ada sedikit persamaan di sana sini.



Sedikit waktu lalu, sebuah filem yang menang di Festival Filem Malaysia juga dipersoalkan kerana begitu banyak persamaan dengan sebuah filem berbahasa Inggeris yang masyhur.  Pun begitu, kerana  ianya dalam konteks yang berbeza  dan watak-watak mitos dan sastera rakyat tempatan yang banyak dalam filem ini, ramai yang mendiamkan diri dan menerima keputusan juri FFM  meski pun persamaan dalam filem ini dengan filem lain lebih daripada pengaruh intertekstual. Penulis risau, justifikasi menjadikan filem seperti ini sebagai pemenang FFM diinterpetasi  sebagai  plagiarisme adalah  tidak mengapa dan bukan satu kesalahan yang serius dalam berkarya.  Penulis khuatir implikasinya  lama kelamaan boleh membawa kepada tragedi  yang lebih serius dalam dunia seni kita. Jadi, jangan jadi orang seni kalau tidak jujur dan mahu mencari jalan pintas kepada kejayaan (atau  kekayaan).



Pemilihan  pendatang baru   Zarina Jamalulail memegang watak Mia juga adalah suatu keputusan yang sangat berani  tapi boleh dipersoalkan kebijaksanaannya. Watak Mia sangat berat dan kompleks untuk seorang yang tidak berpengalaman seperti Zarina. Apalagi bila digandingkan dengan  pelakon berbakat besar dan berpengalaman di pentas teater seperti Pekin Ibrahim dan Remy Ishak. Keduanya  mempamer lakonan yang cukup mantap dan meyakinkan dalam watak masing-masing. Akibatnya, Zarina kelihatan sedikit kaku dan ‘dibanting’ oleh  kedua pelakon hebat Pekin dan Remy.



Watak yang dipegang oleh Zarina patut dipegang oleh pelakon wanita lain yang cukup berpengalaman. Zarina belum bersedia untuk memegang watak utama dan perlu banyak menimba ilmu terutama di pentas teater. Penulis percaya, pentas teater dapat membentuk pelakon yang tidak berpengalaman, maupun tidak terdidik dalam bidang lakonan jika mendapat seorang pengarah teater yang terlatih dalam pengarahan dan lakonan.Di Barat dan negara maju lain, seorang pelakon pentas yang baik sentiasa di intai oleh pengarah filem untuk filem mereka. Ini kerana pelakon pentas yang baik terdidik  dengan perkara asas yang penting dalam lakonan sebelum mereka memasuki lakonan filem. Tidak ada hukum yang mengatakan  pelakon filem tidak patut berlakon teater, jadi manfaatkan pentas teater untuk menimba ilmu.       




2 comments:

setiakasih said...

Salam

Saya amat tertarik dgn penulisan ini...apakah blh saya mendapat keizinan utk berkongsinya di blog saya? Terima kasih.

Hamizan

Siti Ruqaiyah Hashim said...

waalaikum salam,

Terima kasih atas komen. Izinkan saya bertanya, apa yang menarik perhatian saudara tentang artikel ini? Kalau ia tidak bertujuan menimbulkan kontroversi saya mungkin izinkan.Saudara perlu mengamalkan 'restraint'cukup jujur untuk perbincangan yang cukup ilmiah. Terima kasih