Sunday, July 8, 2012

The Colors of Paradise

TV AlHijrah menayangkan filem Iran The Colors of Paradise semalam. Ini antara 'permata' hasil karya Majid Majidi yang amat terkenal. Saya telah beberapa kali menontonnya, tapi setiap kali menonton ada sesuatu yang baru yang saya temui. Selain itu, juga banyak pengaruh intertekstual filem ini yang terserap dalam filem-filem lain. Mungkin Dain Said yang mengarah filem Bunohan yang cukup artistik juga mengambil sesuatu dari filem ini sewaktu memperkatakan tentang niat jahat dan 'syaitan dalam diri manusia'. Yang saya maksudkan adalah gema suara burung Enggang yang cukup 'menacing' dan menimbulkan ketakutan yang tidak sedikit sewaktu watak Ilham bercakap tentang pekerjaannya sebagai pembunuh upahan. Dalam Colors of Paradise, bapa Mohamad remaja yang buta dan banyak menyusahkannya juga di hantui oleh gema suara burung yang menggambarkan niat jahat mahu meninggalkan anaknya di tengah-tengah hutan dengan harapan sesuatu yang tidak baik akan menimpa anaknya. Sangat 'subtle; penglahiran serta perlambangan yang digunakan oleh Majid dan ia cukup baik dan berkesan.

Sesekali TV Alhijrah menayangkan filem Iran yang bagus dan cukup halus dakwahnya. Tahniah, kerana saya mengira cara begini lebih berkesan daripada berjam-jam program ala Forum Perdana, syarahan agama, forum agama, mau pun Ustaz Don. Saya kurang pasti program sebegini dapat menarik mereka yang tidak berapa dekat dengan agama dan moraliti. Selain daripada program begini cukup lama formatnya dan tidak menarik perhatian penonton tv langsung melainkan orang-orang tua. Buatlah penyelidikan yang cukup akademik dan tengoklah hasilnya. Berapa ramai orang muda dan golongan yang tidak mesra 'agama' ini menonton Forum Perdana dll.

Berdakwah perlukan anjakan paradigma yang besar. Tak ada siapa yang nak menonton program tv yang asyik berkhutbah dan mengutuk mereka yang berzina, minum arak, tidak jujur, kaki tipu dan belit dll. Jadi macam mana kita nak berdakwah kepada golongan Melayu liberal ini?

TV Al Hijrah juga patut menunjukkan filem-filem yang lebih baru daripada serata dunia Islam dan bukan dari Iran sahaja. Walau pun saya belum pernah menonton filem Iran yang mahu mengajak manusia menjadi Syiah, mau pun memeluk Islam, tapi saya yakin ada suara sumbang yang akan beranggapan begitu. Filem Colors of Paradise itu sudah lama lebih daripada sepuluh tahun yang lalu pertama kali saya tonton! Kenapa tidak diambil juga filem-filem dari Turki, Uzbekistan, Mesir (yang tidak sekular) dan paling panas sekarang ialah filem dari Palestin. Elia Sulaiman pengarah Palestin memukau ramai orang di Festival Filem Doha dan filem-filemnya cukup baik dan tinggi mutunya memperkatakan kehidupan di  Palestin dalam penjara besar Israel. Dan sayang, setiap kali saya bercakap tentang filem-filem ini, beberapa sahabat yang mendengar merasa saya ini seperti datang dari planet Marikh! Tragedi umat Islam di laman sendiri!

0 comments: