Friday, September 18, 2009

Berbuka Puasa dengan KJ Fan Club! Beberapa hari yang lalu, bertempat di Equestrian Country Club Bt.Kiara Khairy Jamaluddin Fan Club menganjurkan majlis berbuka puasa dengan YB KJ. Saya hadir sama walau pun bukan ahli KJFC. Selepas berbuka puasa dan solat Magrib Khairy yang cukup teruja dengan adanya KJFC yang bukan ditubuhkannya tapi merupakan inisiatif beberapa orang individu memberi ucapan diikuti dengan sesi dialog 'no hold bar' dalam mana apa juga soalan tentang dirinya beliau benarkan dan dijawab tanpa apa juga tapisan atau 'no comment'.

Ini kali pertama seorang ahli politik mempunyai kelab peminat di Malaysia. Dan keahlian seramai lebih 2000 orang di dalamnya adalah sesuatu yang sangat menarik perhatian saya. Malam tersebut hampir 200 orang hadir dan ianya terdiri daripada berbagai golongan dari pelajar sekolah hinggalah eksekutif syarikat korporat yang tidak ada kena mengena dengan UMNO atau pun Pemuda UMNO. Berbagai soalan dilontarkan kepada KJ dari kabar angin liar tentang beliau kononnya adalah kekasih lama kepada YB Nurul Izzah anak Dato Seri Anwar Ibrahim hinggalah kononnya beliau telah mengambil alih PETRONAS dan ada kepentingan dalam Air Asia, MAHB dll! Apabila soalan tentang pengambil-alihan PETRONAS dilontarkan, saya tak tahan nak tergelak dan dengan suara kuat berkata 'Please Do!' Beberapa orang yang duduk di sebelah saya dan merupakan bloggers Pro.Khairy.com turut tergelak bila saya berkata demikian. Kabar angin, gosip dan fitnah ini memang duduk dalam 'satu bakul' jadi gunakanlah lojik kelas pertama kalau nak percaya pun.

Sememangnya pembunuhan karekter adalah jalan termudah untuk menjatuhkan orang. Dan entah kenapa psiki masyarakat Melayu ini, kalau dia tak boleh naik ke atas, tarik orang yang di atas turun ke bawah supaya sama taraf dengan dia. Ahli masyarakat lain mungkin berbeza mekanisme nya kerana mungkin mereka akan berusaha dengan lebih kuat supaya mereka menjadi lebih baik dan hebat dan berjaya mendaki ke tangga yang lebih tinggi daripada orang lain. Ini ada kaitan dengan politik cantas dalam UMNO yang banyak diperkatakan oleh KJ malam itu. Inilah antara budaya tidak sihat dalam UMNO yang terus subur dipraktikkan. Hasilnya, siapa yang pandai mencantas akan terselamat walau pun orang itu tak ada substance
apa pun selain kemahiran berpolitik. Jadi macam mana kita nak dapat pemimpin politik yang cemerlang dengan substance yang tidak boleh dipertikaikan serta kemahiran berpolitik yang sihat, telus dan tidak bergantung kepada kemahiran membuat konspirasi untuk menjatuhkan orang lain?

Kata KJ lagi, beliau tidak mahu disokong kerana dia seorang KJ, tetapi sokonglah beliau kerana apa yang diperjuangkannya dan prinsip-prinsipnya. Sedikit masa lalu seorang bapa saudara yang amat saya kasihi dan hormati kerana keintelektualannya pernah berkata' KJ ni ada segala-galanya sebab itu ramai orang yang mahu melihat beliau tidak berjaya dan tidak boleh naik.' Beberapa orang teman dari Dunia Melayu yang sering ditemui di rumah GAPENA selalu berkata kepada saya KJ mempunyai potensi yang cukup tinggi dan mereka tidak hairan kalau beliau adalah seorang PM in the making!

Berkarisma, intelektual, pandai berdebat dan mengartikulasi isu-isu yang mahu diperkatakan saya amat bersetuju dengan KJ yang telah menubuhkan Kelab Debat Pemuda UMNO untuk melatih kemahiran berdebat ahli-ahli politik muda. Kalau kita lihat sesi persidangan parlimen hanya ada beberapa kerat ahli politik BN yang boleh berdebat dengan baik jika dibandingkan dengan ahli politik pembangkang. Dan bukan sahaja kemahiran berdebat mereka kurang, kemahiran mengartikulasi isu juga agak lemah. Ini di antara off-spring politik cantas kerana yang maha penting ialah survival politik seseorang bukannya samada beliau masih perlu berada dalam dunia politik atau ada orang yang lebih baik, berilmu dan releven berada di situ yang boleh memberikan perkhidmatan yang lebih cemerlang.

Seperti yang saya katakan malam itu, UMNO amat memerlukan anjakan paradigme untuk terus relevan dan KJ perlu melakukan sesuatu dan memulainya dengan Pemuda UMNO.

SELAMAT HARI RAYA

Sempena Hari Raya Aidil Fitri yang akan disambut beberapa hari lagi, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir batin kepada semua yang mengenali saya dan membaca blog ini serta tulisan-tulisan saya di surat kabar dan majalah.

0 comments: