Sunday, March 7, 2010

SETELAH MENONTON RESIDENCY YEARS

Minggu lalu saya menerima emel dari Mansor Putih. “Jangan lupa tonton my doko – 7hb.Mac RTM 10.mlm. I’m going to UK esok’. Pendek saja emel beliau macam selalu. Dan saya membalasnya pun pendek juga. ‘Mansor, tq for info. Will watch it InsyaAllah..” Sebelum itu Mansor ada beritau saya Cambridge University tawarkan tempat untuk buat PHD berasaskan dokumentari beliau The Residency Years. Saya mengucapkan tahniah kepadanya. Entah kenapa beberapa kali saya sepatutnya telah menonton dokumentari Mansor lebih awal sebelum bising-bising tentangnya tercetus. Tapi ada saja halangannya. Yang terakhir ialah pada hari Arwah Anuar Arai masuk hospital sebelum meninggal dunia dan saya dah siap nak pergi ke ASWARA pada hari itu dari rumah GAPENA. Tapi setelah menontonnya saya memahami kenapa begitu banyak aral yang melintang. Allah Taala mengetahui segalanya.Yang patut berlaku dahulu akan didahulukan, dan yang patut berlaku kemudian akan dikemudiankan oleh Nya. Alhamdullilah!

Apa pun, tahniah sekali lagi Mansor. Dokumentari anda sangat candid, fluid tidak konvensional dan berlainan daripada dokumentari kita yang kita kenali selama ini. Pun begitu, ia bukanlah yang pertama di dunia sebab ramai orang lain dah membuatnya begitu, walau pun kita baru melihatnya sekarang di negara ini. Dan saya gembira Mansor Putih orang yang pertama membuatnya di Malaysia dengan subjek yang amat saya senangi iaitu Tunku Abdul Rahman Perdana Menteri Malaysia Pertama.

Lama dulu ( tahun 1987) saya pernah membawa Mansor berjumpa beberapa orang kenalan rapat untuk cuba mengusahakan dana untuk membolehkannya membuat pameran gambar-gambar Tunku Abdul Rahman yang berada dalam simpanan abang iparnya Syed Abdullah.Masa itu mereka tinggal di Taman Saraya Cheras dan Mansor baru menjalani pembedahan lututnya dan memakai crutches bila berjalan. Mansor juga mahu menulis buku berdasarkan gambar-gambar tersebut kemudiannya dan dalam salah satu perbualan kami memang timbul cerita membuat dokumentari tentang Bapa Kemerdekaan kita itu. Alhamdullilah Tuhan makbulkan permintaan sahabat yang bergaduh 40 kali setahun dan baik 40 kali setahun dengan saya ini. My friend I’m happy for you!

Tentang dokumentarinya pulak ada juga kami bergaduh. Beberapa bulan lalu semasa iannya masih diperingkat pasca produksi, saya cadangkan tajuknya dalam Bahasa Malaysia sepatutnya menjadi ‘Tahun-Tahun di Residensi’ kerana begitulah terjemahannya yang betul. Tetapi kata Mansor dia lebih suka ‘Bertahun di Residensi’. Ini filem anda Mansor, jadi ikut sukalah. Apa pun, dokumentari ini mempamer
Tunku Abdul Rahman sebagai seorang manusia biasa dalam suasana dan senario cukup santai, bersama ahli keluarganya serta saya yakin tidak ramai orang di negara ini yang telah melihatnya. Banyak gambar foto yang telah diletakkan dalam dokumentari ini telah saya lihat dalam tahun 1987 dulu. Dan melihatnya semula malam tadi mengembalikan banyak nostalgia kepada saya.

Segala-galanya tentang The Residency Years Mansor Putih membuat saya berfikir banyak perkara tentang banyak perkara! Mansor, Terima Kasih untuk banyak perkara.

0 comments: