Wednesday, March 24, 2010

KEBERANGKATAN PULANG

(Untuk:Anakanda Ayu, Najwa, Hidayah dan Nina)


Tiba-tiba
kita jadi dua manusia asing
dan aku hampir
tak mengenali mu
di sebalik topeng hayat itu
dan sempat ku sapa
sepasang mata yang lesu
di pucat wajah mu
walau ku pasti
Kau tidak mengetahui kehadiran ku


Nor
hari ini tamatlah derita mu
tamatlah kembara itu
di tanah gersang
di malam tak berbintang
di lembah dingin tanpa kasih sayang
dan dalam rasa berdosa itu
aku merasa lega
kerna Dia akan mnenyambut mu
di bumi Syuhada
Al-fatihah.

Ipoh- 20 Mac 2010.

SEORANG BAPA

Semakin bapa menjadi tua
semakin dekat aku kepadanya
dan dalam saat-saat sukar ini
aku masih melihat ia
seperti bapa ku 40 tahun lalu
yang sentiasa memandu

Bongkok belakangnya
kadang-kadang membuat aku tertanya
itukah tubuh
yang membawa ku di atas belakang
sewaktu mendaki Gunung Engku Bongsu
di belakang rumah kami
sedang
ibu melempar pandang penuh cemas
dengan suara nyaring
menyuruh berhenti
kerna kata ibu
aku anak perempuan
harus juga belajar masak, jahit dan menjaga adik

bapa tak pernah peduli
jelingan tajam mau pun nyaring suara ibu
kerna dia percaya
anak perempuan juga harus kuat, tabah dan bijak
pandai menjaga diri
di tepi jalan
maupun di dalam hutan

Ah! Bapa menang akhirnya
kerna kalau tidak
ilmu yang diajarkan
sewaktu mendaki Gunung Engku Bongsu
aku tidak akan di sini
pasti telah lama tergelincir
atau menjadi korban
kerakusan di belantara kehidupan

terima kasih bapa
kerna dalam usia mu begini
kau masih mengajar ku tentang kesabaran dan kerapuhan
tentang makna kasih sayang
seorang bapa kepada anaknya
yang sedia menerima aku seadanya.

Ipoh - 18 Mac 2010.

0 comments: