Tuesday, March 2, 2010

GILIRAN SYAFIAH HUMAIRAH PULA!

Seorang lagi anak kecil menjadi mangsa penderaan hingga membawa maut! Kes adik Sharlinie hampir dua tahun lalu dan yang lain-lain hingga ke hari ini masih belum selesai. Sewaktu mayat Sharlinie ditemui dalam keadaan yang amat sukar digambarkan Menteri Pembangunan Wanita Dato Seri Shahrizat mengeluarkan kenyataan ‘ Kita tidak akan biarkan kejadian seperti ini berlaku lagi.’ Begitulah lebih kurang bunyinya! Belum pun beralih hari kata orang kampung saya, jadi lagi macam tu juga. Seorang kanak-kanak perempuan mati selepas menjadi mangsa penderaan fizikal dengan kecederaan teruk yang sukar difikirkan boleh dilakukan ke atas seorang kanak-kanak. Apa sudah jadi Dato Seri?

Sudah dua kali dilantik sebagai Menteri Pembangunan Wanita. Hanya dua tiga minggu lalu, kes-kes pembuangan bayi diumumkan cara mengatasinya. Dalam lukisan Sdr Ismail Embong yang berada di rumah GAPENA dilukis dalam tahun 1999 ada terlukis gambar bayi dibuang dalam tong sampah dan Tan Sri Zaleha Ismail sedang mengadapnya. Kes pembuangan bayi bukannya baru-baru ini sahaja berlaku. Dan kita mengambil masa 10 tahun untuk mencari jawapan dan memikirkan cara untuk mengatasinya. Dan berbagai-bagai teori serta tanggapan dikeluarkan mengenai sebab musabab semua masalah sosial ini.

Betulkah nilai-nilai kekeluargaan kita semakin longgar? Mungkin ya mungkin tidak. Mungkin ada lebih daripada satu sebab mengapa masalah sosial begini terjadi. Tetapi seorang Menteri perlu mengeluarkan kenyataan yang lebih daripada suatu generalisasi atau suatu retorik politik yang tidak punya apa-apa jawapan kepada permasalahan yang dihadapi. Segala masalah ini perlukan penyelesaian dan bukan hanya kenyataan politik yang tidak berkesudahan!

Anehnya dalam soal-soal begini, Sisters In Islam (SIS) senyap sunyi! Cerita bayi-bayi yang dibuang pun mereka senyap. Kes penderaan fizikal, seksual dll kanak-kanak pun mereka senyap walau pun semua perkara ini melibatkan wanita. Di mana mereka sewaktu wanita memerlukan pembelaan kerana bukankah SIS berjuang untuk meninggikan martabat wanita? Martabat wanita mana yang mereka perjuangkan? Nasib baik adik-adik dalam Pemuda UMNO tu tak bising-bising pun tapi dah beberapa orang anak dara kita yang lari mengikut kekasih ke Lombok berjaya dibawa pulang!! Steady KJ you are doing fine. Let actions speak Bro!!

Dalam Mingguan Malaysia baru-baru ini Dr. Rusinah Siron menyatakan sehingga kini tiada perangkaan rasmi serta penyelidikan yang dibuat mengenai peratusan wanita yang berada dalam kedudukan pembuat dasar. Ini amat memalukan! Saya yakin banyak lagi perangkaan dan penyelidikan yang amat diperlukan mengenai wanita yang besar kemungkinannya tidak dilakukan. Ini zaman K Economy dan Nano Technology
Dato Seri. Semuanya perlukan R & D! Buat apa heboh-heboh dengan Skuad Sayang berarak ke sana ke sini tetapi bayi-bayi masih dibuang dan anak-anak kita masih tidak selamat walau pun dalam rumah sendiri? Sesungguhnya masalah sosial kita cukup rumit dan besar dan ia perlu ditangani dengan serius dan holistik. Kepada anak-anak seperti Syaifah Humairah, apa yang nak kita katakan walau pun mereka sudah tiada? Maafkan kami? Jangan sampai ada segolongan manusia yang mengatakan ‘Tiada Maaf Bagi mu Dato Seri’. Kerana ‘Sorry, No Cure!’

0 comments: