Monday, November 2, 2009

Penahanan Dr. Asri Zainal Abidin.

Segala-galanya begitu mengelirukan bila saya mendapat berita tentang apa yang terjadi kepada Dr. Maza atau Dr. Asri Zainal Abidin Mantan Mufti Perlis yang sejak beberapa tahun kebelakangan setiap minggu menulis dalam Mingguan Malaysia yang jarang tidak saya baca. Pada pendapat saya lontaran idea beliau cukup segar, tidak jumud dan sangat menarik dan keterbukaan beliau memperkatakan yang benar dan tidak benar mengikut Al-Quran adalah sesuatu yang paling saya sanjungi. Malah keberaniannya memperkatakan sesuatu isu yang tidak berani disentuh oleh ramai ulamak lain juga adalah sesuatu yang patut dipuji.

Alasan JAIS menahan beliau berceramah tanpa tauliah adalah sesuatu yang 'pelik' dan lucu yang tidak lucu langsung. Kalau Dr. Maza ditahan kerana berceramah tanpa tauliah kenapa JAIS tidak membantah tulisan, program TV dll beliau selama ini? Alasan tiada tauliah JAIS sangat tidak masuk akal! Beliau seorang pendakwah dalam apa juga kapasitinya dan beliau mempunyai kelayakan dan ilmu yang cukup tinggi untuk mengeluarkan fatwa dll. Tulisan beliau dibaca oleh beratus ribu orang mungkin berjuta di seluruh dunia melalui internet dll. Apakah ini tidak melanggar peraturan JAIS? Apakah orang seperti ini memerlukan tauliah setiap kali membuka mulut?

Sebagai seorang penulis saya juga kadang-kadang mengeluarkan pendapat tentang perkara berkaitan agama dan peraturan Islam yang saya ketahui dan cukup yakin untuk bercakap mengenainya. Kenapa Blog dan tulisan saya tidak diharamkan kerana menyentuh hal-hal agama? Saya tidak ditauliahkan untuk bercakap tentang Islam sama seperti NGO seperti Sisters In Islam (SIS) yang sering memberi pandangan mereka tentang Islam. Kenapa Jais tidak membantah tentang hal ini? Pernahkah SIS ditegur oleh JAIS selama ini? Apakah ceramah agama hanya boleh berlaku dalam dewan, di rumah kediaman, di surau dan masjid sahaja? Apakah program TV, tulisan dalam akhbar, di internet dll bukan ceramah agama namanya.?Tindakan JAIS amat naif, mengecewakan dan suatu 'farce' yang tidak seharusnya berlaku. Hanya orang jahil dan desperado saja yang akan membuat tindakan sebegitu.

Dr. Asri, jangan patah semangat dan teruskan perjuangan. Sememangnya Hidup ini Suatu Kembara dan Allah SWT mengetahui segala-galanya. InsyaAllah doa orang-orang yang dizalimi itu tidak ada hijab dengan Allah.

0 comments: