Wednesday, October 2, 2013

REVIU ASAL VIKINGDOM


 VIKINGDOM: PANDANGAN DUNIA MELAYU ABAD 21?

OLEH: SITI RUQAIYAH HASHIM.

Melalui semua filemnya yang terdahulu, penulis melihat Yusry Abd.Halim sebagai masih mencari arahnya sendiri. Dari Cicakman, Merong Maha Wangsa dan yang terakhir Vikingdom, ternyata Yusry sebagai seorang pengkarya belum punya kekuatan dan kemantapan jati diri yang dapat mempamer jiwa dan roh  manu sia Melayu  dalam abad ke 21 ini. Bukan salah beliau memilih untuk berkarya begitu, tetapi  persekitaran intektual,emosi dan spiritual  beliau yang global dan glokal pada masa yang sama yang membentuk acuan pemikirannya . Bukan juga suatu kesalahan kepada pengkarya Melayu mana pun membuat filem seperti Vikingdom, tetapi ia cukup menarik. Karya begini mungkin akan terakam dalam kapsul sejarah perfileman negara ini sebagai suatu elemen pandangan dunia Melayu abad ke 21?

Dengan  kos sebanyak RM20 juta yang menjadikan filem ini  termahal pembikinannya di Malaysia (dengan RM 2 juta daripada kerajaan), penulis sedikit terkilan kerana mengapa mesti memilih mitos Dewa Thor dari budaya dan peradaban Scandinavia dan tidak berkarya mengenai sesuatu yang lebih dekat dengan kita? Atau kisah Dewa Thor sememangnya lebih dekat dengan Yusry daripada Panglima Awang misalnya? Pujian harus diberikan untuk aspek penyelidikan teliti yang terpamer melalui autentiknya segala prop dan set yang telah digunakan dalam filem  ini.

Kisah Pelayaran  Panglima Awang atau Enrique yang berjaya mengelilingi dunia dengan  Ferdinand Magellan adalah suatu kisah hebat dan indah sekali untuk ditonjolkan di persada filem antarabangsa.  Enrique adalah nama  yang diberi oleh Magellan ketika   Panglima Awang dibawa bersamanya sebagai hamba dalam kapalnya untuk belayar dari Melaka  ke Filipina. Siapa pun namanya yang pastinya watak ini cukup Melayu dengan kepakaran ilmu pelayaran yang diwarisi dari tradisi ilmu pelayar Arab dan India  Islam yang datang ke Melaka.Magellan terbunuh dalam satu pergaduhan  di Surinam dan Panglima Awang yang terselamat meneruskan pelayaran  mengelilingi dunia.

Penulis membayangkan dengan kehebatan imej janaan komputer (CGI) yang hebat, filem ini pasti akan menjadi bualan komuniti  filem dunia dengan satu watak Melayu di tengah  komuniti pelayar besar dan tersohor seperti Ferdinan Magellan dengan kekuatan Spanish armada nya. Suatu kisah hebat tentang seorang anak Melayu yang tidak diketahui ramai dan penonjolannya pasti punya impak yang besar. Cerita Panglima Awang bukan mitos untuk mengagungkan  peradaban Melayu, tetapi sebuah kisah benar dan legenda sejarah yang cuba ditenggelamkan bersama terbakarnya kapal Flor de La Mar yang karam di Selat Melaka bersama beribu-ribu artifak dan khazanah Istana Melaka selepas jatuh ke tangan Portugis.  

Mungkin Yusry cuba membuat kejutan dengan menghasilkan sesuatu untuk menembusi pasaran antarabangsa. Suatu cubaan yang cukup ‘adventourous berani  serta bercita-cita tinggi. Tidak ada salahnya  jika begitu, tetapi  roh atau jiwa sesuatu karya memerlukan kedalaman intelektual, emosi dan spiritual sang pengkarya yang hanya boleh lahir bila ia datang dari peradaban yang dekat  dengan subjek yang menjadi fokusnya. Jika tidak yang lahir dan terpamer  hanyalah kehebatan visual  dan segala aspek  teknikal. Suatu sesi ‘menjamu mata’ yang menghiburkan. Dan filem bukan kehebatan CGI, kesan khas dan skor muzik sahaja. Paling penting dan perlu adalah kemantapan skrip dari kekuatan pemikiran di belakangnya.     

 

Pun begitu,sebagai sebuah filem ‘blockbuster’dari Malaysia  untuk dunia, filem ini tidaklah mengecewakan kerana pemameran CGI serta kesan khasnya  yang amat boleh dibanggakan dan cukup baik daripada penghasilan KRU Studios selama ini. Kemantapan CGI dan kesan khas filem     The Life of Pi arahan Ang Lee yang menggunakan tenaga kreatif  dari studio kecil di Malaysia dan menyebabkan pengarah ini mengucapkan ‘Terima Kasih Kuala Lumpur!’ ketika menerima Anugerah Akademi untuknya pasti telah membuka mata seluruh dunia tentang kreativiti kehebatan visual dan teknikal kita dalam CGI. Penulis yakin, kemantapan CGI dan kesan khas visual Vikingdom akan memberi pengesahan dan endorsemen antarabangsa kepada aspek perfileman ini. Di sebalik kemuflisan patriotisme dan jiwa Melayu generasi muda masa kini, mereka  mencapai pengiktirafan dan kehebatan peringkat antarabangsa.

Penulis skrip ini juga bukan orang Melayu dan tidak hairan Dewa Thor mengalami dekonstruksi  yang  besar. Lesen kreatif yang cukup besar dipergunakan di sini oleh Yusry sama seperti yang telah di lakukan dalam Hikayat Merong Mahawangsa (sepatutnya perkataan Hikayat tidak boleh digunakan dalam tajuk filem ini). Dalam konteks kreativiti filem ianya tidak mengapa, tetapi apa jadi kalau ada yang membuat perkara yang sama terhadap Nabi Muhammad SAW  dengan para sahabat atau Khulafa Al Rasyidin?

Dan bagaimana dengan beberapa perkataan maki hamun serta lucah dalam dialognya? Kompromi Yusry bukan saja dengan imej suci  Dewa Thor, tapi juga dengan adap sopan dan budi bahasa Melayu kah? Agaknya ini zaman orang Melayu beranggapan tidak  berbudi bahasa itu boleh berjaya?  Semoga tidak ada yang berkata bila guru kencing berdiri muridnya mungkin kencing berlari…..

Beberapa imej visual dari trilogi Lords of The Rings juga terlihat sama dalam watak ahli sihir  Alcuin yang mirip Gandalf. Begitu juga watak-watak dalam laut yang menyerupai  kumpulan Org ketika Eirick the Bloodletter menyelam untuk mengambil tanduk bersalut emas untuk menewaskan dan menghantar Thor ke neraka dan tidak menjahanamkan kemanusiaan. Pun begitu, Vikingdom Yusry cukup menghiburkan.

 (Artikel ini adalah artikel asal yang telah disiarkan dalam akhbar Berita Harian pada hari Ahad yang lalu bertarikh 29 September 2013).

 

 

0 comments: