Wednesday, September 5, 2012

Dialog Bodoh Dalam Filem 29 Februari?

Di Rumah Terbuka FINAS baru-baru ini, saya diingatkan oleh seorang teman lama tentang adanya dialog pelik dalam filem 29 Februari yang dipanggilnya sebagai 'dialog bodoh'. Saya sengaja tidak menyentuh perkara ini dalam reviu yang disiarkan oleh BH Ahad yang lalu (kerana panjang ceritanya ). Apa yang dimaksudkan oleh sahabat saya itu ialah tentang dialog Budi dengan Razak yang kecewa kerana lamarannya untuk mengahwini Lily ditolak oleh bapa Lily. Lantas Budi berkata kepada Razak' susah-susah sangat kita kahwin sama-sama kitalah!'.

Saya tidak yakin ini dialog bodoh, tetapi dialog yang sarat dengan substeks yang mempamer pernyataan sosio-budaya-seksual (juga politik) yang cukup berbisa! Hanya Edry yang tahu kenapa dialog ini ada dalam filem beliau, tetapi jika ada harga mahal yang akan dibayar kerananya, KRU Productions perlu menerimanya dengan dada yang terbuka.

Di negara maju, sesuatu karya diingat oleh pengkritik untuk waktu yang lama kerana penulis-penulis cukup 'passionate' dengan analisis mereka dan setiap kontroversi diingati sampai bila-bila. Samada soal ciplak atau dialog seperti di atas adalah perkara serius yang tidak boleh dipermainkan sewenang-wenangnya. Jadi Edry Abdul Halim perlu bersedia (mungkin untuk waktu yang lama) JIKA beliau sentiasa akan diingati dengan dialog pelik ini!! Berkarya perlukan ilmu bukan untuk sekadar ekspresi diri sahaja.

0 comments: