Thursday, February 24, 2011

KESAN KENAIKAN HARGA MAKANAN DISELURUH DUNIA

Salah satu projek penting yang menjadi keutamaan ketika Tun Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri ialah mempopulerkan kembali pertanian di negara ini. Di waktu itu berbagai kritik kedengaran di seluruh Malaysia menentang program ini. Malah ada pihak yang menyamakannya sebagai pentadbiran orang kampung. Penulis sendiri pernah mendengar kata-kata begitu di satu perhimpunan UMNO di PWTC. Mujur pertanian dan agro bisnes terus menerus dimajukan dan mendapat peruntukkan yang tinggi setiap tahun hingga sekarang. Malah tidak lagi kedengaran apa juga kritikan mengenainya kerana semua rakyat Malaysia sudah menerima hakikat bahawa pengeluaran bahan makanan sendiri sangatlah penting dan tidak boleh dikompromi sama sekali.

Mungkin ramai rakyat Malaysia tidak mengetahui bahawa seawal tahun 1990an saintis dan pakar ekologi di seluruh dunia terutama di Barat sudah mengetahui bahawa Dunia akan mengalami krisis bahan makanan di abad ke 21. Krisis makanan di Sudan, Darfur dan beberapa negara Afrika lain hanyalah permulaan dan akan berterusan disebabkan oleh iklim dan suhu yang meningkat di seluruh dunia. Peningkatan satu darjah Celsius iklim dunia pun sudah mendatangkan bencana yang besar dalam pengeluaran bahan makanan. Ekoran daripada ini ialah kenaikan harga bahan makanan di seluruh dunia dan ini akan diikuti dengan rentetan berbagai krisis politik-ekonomi-sosio yang sedang kita saksikan di banyak negara Timur Tengah sekarang ini (walau pun di banyak negara Afrika yang jauh lebih miskin dan tidak demokratik tidak pula berlaku krisis sebegini).

Dalam sekelip mata industri pelancongan yang merupakan sumber pendapatan terpenting Mesir untuk sekian lama lumpuh sama sekali dan ia akan mengambil masa yang lama untuk memulihkannya. Begitu rapuhnya sektor ekonomi ini kerana tidak ada sesiapa pun mahu mengambil risiko bila perusuh memenuhi jalan-raya dan melaungkan tuntutan demi tuntutan yang tiba-tiba meledak tanpa boleh dikawal lagi. Sesuatu yang perlu sangat kita ingat dan ambil iktibar kerana maju dan demokratik macam mana pun kalau rakyat kelaparan berapa puluh menara indah dan hebat pun yang ada di negara ini, ianya tidak berguna sama sekali.

Industri Pelancongan adalah suatu sektor ekonomi yang berjaya membawa berbiliun ringgit ke negara ini, tetapi pembangunannya harus berhati-hati kerana ia cukup rapuh kalau tiada kestabilan politik dan sosial dalam masyarakat kita. Jadi kalau papan tanda jalan raya mahu di ubah dan ditulis dalam berbagai bahasa dan ini ditentang oleh penduduk majoriti negara ini, janganlah terlalu memikirkan ringgit yang bakal mengalir tetapi apakah ia tidak akan menjadi sumber persengketaan dan perselisihan faham antara rakyat. Begitu juga kalau Bak Kut Teh hendak dijadikan makanan nasional negara ini, Menterinya perlu cukup sensitif tentang budaya, sejarah dan latar-belakang agama penduduk terbanyak negara ini kerana tidak ada maknanya kita dapat menarik 25 juta orang pelancong setiap tahun tetapi berlaku rusuhan dan tunjuk perasaan besar-besaran yang mampu menjahanamkan negara dalam sekelip mata.

Model Ekonomi Baru dan segala macam transformasi ekonomi yang dirancang sedang bermula. Negara memilih untuk meningkatkan pendapatan perkapita rakyat ke tahap yang lebih tinggi dalam persediaan menuju menjadi negara maju. Pun begitu, Bahrain yang mempunyai pendapatan perkapita AS$40,000 pun rakyatnya sedang merusuh ketika ini. Kenapa terjadi begitu? Kerana pendapatan perkapita hanyalah metode statistik ekonomi yang digunakan bagi menggambarkan tahap ekonomi sesuatu negara secara keseluruhan. Ia tidak benar-benar mempamerkan tahap kehidupan sebenar seluruh rakyat negara tersebut. Angka purata ini tidak benar-benar mewakili taraf ekonomi rakyat yang sedang dinikmati dalam sesebuah negara. Ia hanyalah kiraan purata pendapatan negara yang dibahagi dengan jumlah penduduk negara tersebut.

Jadi ukuran kenaikan pendapatan perkapita perlu diikuti dengan ukuran indeks kesejahteraan rakyat juga. Kenaikan kos bahan makanan dan apa juga barangan memberi kesan yang sangat serius kepada kehidupan rakyat. Dan apakah ukuran dan definisi taraf kemiskinan tegar dan tidak tegar yang kita pakai masih releven jika iannya menggunakan angka-angka yang sepuluh tahun lalu diformulasikan? Semua ini harus ditangani dan diubah mengikut kesesuaian masakini yang jauh sudah berubah daripada sepuluh tahun lalu. Perkembangan sistem ekonomi kita cukup stabil dan baik mengikut sistem kapitalisme dengan campur tangan dasar kerajaan yang sesuai bila diperlukan.

Pun begitu, ekonomi pasaran datang dengan kembar jahatnya yang menambah -jarakkan jurang ekonomi antara golongan kaya dan miskin walau apa pun yang dilakukan. Jadilah situasi yang kaya bertambah kaya dan yang miskin tetap miskin dan ini diburukkan oleh sentimen ras dan etnik. Ini hanyalah sebahagian kecil daripada aspek yang terangkum dalam indeks kesejahteraan rakyat dan ada banyak lagi perkara yang harus diambil kira termasuk indeks kebahgiaan kehidupan yang cukup penting di negara maju tetapi jarang diberi perhatian di negara membangun.

Penyelidikan yang banyak juga harus dilakukan dalam sektor ini dari semasa ke semasa supaya segala transformasi yang sedang dijalankan dapat dibetulkan cepat-cepat jika terdapat masalah ekonomi dan sosial yang serius yang mungkin timbul akibat daripada dasar-dasar yang diperkenalkan. Semua transformasi ekonomi yang dirancang dan dijalankan adalah perkara baru dan tidak diketahui bagaimana pula kesan sampingannya kepada masyarakat selepas ini. Kita tidak perlu menunggu selepas sepuluh tahun baru penyelidikan yang komprehensif hendak dijalankan secara besar-besaran kerana ia mungkin terlambat dan semakin sukar untuk memperbetulkan apa yang tersasar atau tidak menepati kehendak masyarakat. Dan bukan kesan ekonomi sahaja yang perlu diselidiki tetapi kesan ke atas sosial,budaya,agama dan semua aspek kehidupan juga perlu diperinci dan diperhalusi dapatan kajiannya.

Kedudukan ekonomi, sistem demokrasi dan tahap pendidikan Malaysia mungkin jauh lebih baik daripada apa yang terdapat di negara-negara yang sedang bergolak di Timur Tengah sekarang. Pun begitu, di negara yang hampir maju dengan kehadiran kelas menengahnya yang semakin penting dan besar, cabaran kita adalah berbeza dan jangan dipandang mudah tentang isu integriti, ketelusan dan good governance serta soalan ke mana perginya wang pembayar cukai dibelanjakan. Kita melihat kempen pembasmian rasuah dengan begitu giat dijalankan dengan penubuhan Suruhanjaya yang bebas. Pun begitu, rasuah dan penyalah-gunaan kuasa boleh berlaku dalam banyak cara dan di semua diperingkat masyarakat. Dan lebih membahayakan bila berbagai kumpulan berkepentingan terus-menerus berpolitik untuk mendapat sesuatu tanpa mengira bahaya atau tidaknya perbuatan tersebut dalam jangka panjang. Semua orang perlu berhati-hati dalam membuat keputusan apa pun kerana internet,facebook, blog dan segala macam media sosial punya sisi negatif yang cukup potent dan mampu mencetus revolusi di mana-mana dan bila-bila sahaja.

0 comments: