Thursday, February 10, 2011

SALUT KEPADA MAJID MAJIDI.

THE SONG OF SPARROWS: FILEM MAJID MAJIDI MEMUKAU.



Beberapa tahun lalu sewaktu berada di Malaysia sempena Festival Filem Antarabangsa Kuala Lumpur penulis sempat bertemu dengan Majid Majidi dan mewawancara beliau. Majid antara pengarah filem tersohor dan terbaik dari Iran dan diiktiraf sebagai seorang master filmmaker di seluruh dunia dengan kehalusan seni dalam filem seperti ‘Children of Heaven’. Beliau cukup jujur dan merendah diri orangnya. Antara isu yang saya bangkitkan adalah tentang sudah agak lama (hampir 10 tahun) filem-filem Iran tidak menang di festival besar dunia samada di Cannes, Berlin mau pun Venice.

Bercakap melalui seorang penterjemah beliau mengakui perkara tersebut dan bercerita tentang persekitaran filem di Iran yang kurang dinamis kebelakangan ini juga kemungkinan ada kaitannya dengan berbagai isu geo-politikal yang diketahui seluruh dunia. Apa pun , sangat membanggakan mengetahui bahawa filem Iran sudah dapat menembusi pasaran filem di Eropah dan juga di Amerika Syarikat dan hari ini Iran mengeluarkan hampir 60 filem setahun. Memenangi anugerah di festival besar sama pentingnya dengan berjaya menembusi pasaran antara-bangsa terutama di Barat. Mengikut Majid, filem Children of Heaven sahaja membawa pulangan lebih US$ 24 juta hampir 15 tahun yang lalu.

Industri filem Iran cukup jelas tentang perkara ini dan itulah yang dilahirkan jika mereka yang terlibat di dalamnya cukup terdidik dan memahami setiap ‘semantik’ tersurat dan tersirat industri perfileman di seluruh dunia. Filem bukan hanya untuk hiburan dan menonton artis cantik dan peluang bagi penerbit membuat duit tetapi ia tentang pemameran sosio-budaya-politikal dan semua aspek kehidupan sesuatu masyarakat. Iran yang dulu dikenali sebagai Parsi punya cukup ramuan kedalaman intelektual dan sejarah ketamaddunan tinggi yang cukup lama dan terkenal untuk menitiskannya kepada pemikiran generasi pembikin filem masa kini. Dan seluruh dunia mengetahui dan mengakuinya.

Di akhir percakapan kami saya ucapkan selamat berjaya dan berharap filem beliau yang berikutnya akan menang dan mengembalikan kegemilangan industri filem Iran ke tempatnya. Dan Filem Majid Majidi yang diterjemahkan sebagai ‘The Song of Sparrow’ (Avaz –E Gonjeshk –Ha) menang di Festival Filem Berlin yang lalu dengan mendapat Silver Bear bagi pelakon lelaki terbaik. Saya yakin telah ‘meluka-senikan’ (istilah Pak Samad Said) Majid Majidi dengan soalan saya beberapa tahun lalu dan kemenangan ini sesuatu yang saya jangkakan dan amat membahagiakan.

Song of Sparrow mengisahkan seorang pekerja di ladang ternakan burung unta di pinggir bandar Teheran bernama Karim. Seorang suami dan bapa kepada tiga orang anak walau pun penyayang dan komited kepada keluarganya tetapi cukup panas baran, kurang sabar kedekut serta sukar menerima pandangan orang lain. Dan kehilangan alat pendengaran anak gadis suntinya yang akan menghadapi peperiksaan tidak lama lagi membawa berbagai rentetan peristiwa yang cukup mengesankan kehidupannya.

Kehilangan seekor burung unta di ladang tempat dia bekerja berakibat dengan beliau dibuang kerja. Dan secara kebetulan sewaktu berada di kota metropolis Teheran yang sedang pesat membangun (walau pun satu dunia tahu Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya mengenakan sekatan ekonomi ke atas negara ini) Karim mendapat sumber rezeki baru yang cukup lumayan dengan membawa pembonceng dan barang-barang di belakang motosikalnya. Kesesakan lalu-lintas dan kesibukan Kota Teheran memberi peluang rezeki kepada Karim serta orang-orang lain yang mempunyai motosikal sepertinya.

Berbagai pengalaman baharu dilaluinya dan banyak nilai tradisional kampung serta kekeluargaan Karim yang bertembung dengan nilai-nilai bandar yang mencabar kejujuran serta kemurnian hati serta pemikiran beliau. Dan inilah kekuatan filem-filem Majid Majidi sejak dahulu yang mempamerkan pertembungan nilai tradisional dan agama dengan nilai-nilai materialisme dan individualisme yang ada kalanya menjadi barah dalam kehidupan, spiritualiti serta akidah manusia. Ada kalanya dalam hidup ini kemewahan dan kesenangan harta benda bukanlah segala-galanya kepada orang lain jika nilai intrinsik kita tidak sehebat mana.

Seprti kata Majid Majidi teknologi yang digunakan oleh filem-filem Iran hampir 25 tahun terkebelakang daripada filem barat tetapi seperti yang diketahui di seluruh dunia juga skrip, penceritaan dan sudut kamera filem mereka cukup artistik dengan kedalaman intelektual yang memukau dan cukup halus. Walau pun ia nampak mudah dan tidak sofistikated, tetapi punya bahasa filem yang cukup kuat dan jelas.

Contohnya dalam filem ini ada syot cantik Karim sedang bersolat di depan pintu keluar sebuah rumah besar. Tuan rumah tersebut yang berada di dalam kereta dengan keluarganya terpaksa menunggu sehingga beliau selesai solat sebelum dapat keluar. Karim tidak dimarahi kerana insiden tersebut sebaliknya segelas teh diletakkan di tepi kadbod yang digunakannya sebagai sejadah. Amat menyentuh sekali.

Terima kasih kepada sirkit pawagam yang cukup perihatin menayangkan filem seperti ‘Song of Sparrow’ ini kerana walau pun hanya beberapa kerat filem terbaik Iran yang ditayangkan, tetapi ia cukup bermakna untuk mendidik penonton melaluinya. Setiap kali menonton filem Iran, saya sering bertemu penonton dari berbagai bangsa yang dapat mengapresiasi filem sebegini. Bila ditanyakan seorang penonton warga emas berketurunan Cina menyatakan beliau tidak pernah lepas menontonnya kerana filem Iran cukup dalam, filosofikal dan mendidik manusia dengan cara yang cukup halus tanpa perlu ditakuti ianya bertujuan mengembangkan agama Islam.

Salut kepada pembikin filem seperti Majid Majidi!

0 comments: