Friday, May 7, 2010

SHUTTER ISLAND: MANIC DEPRESSION DAN KAKI PUTAR ALAM

Saya menonton filem Martin Scorcese terbaru Shutter Island di MidValley beberapa hari lalu.Dan seperti yang diduga Scorcese sentiasa tidak lari dari memberi kejutan yang classique dan hanya beliau mampu berbuat demikian. Shutter Island memaparkan kisah tragis seorang wira Perang Dunia ke 2 yang hidup dengan igauan buruk sepanjang hidupnya walau pun perang telah lama tamat. Dan perang boleh datang dalam banyak versi dan igauan buruk kehidupan juga boleh berlaku dalam banyak cara yang meninggalkan banyak kesan dalam diri manusia!

Dan hanya yang ‘ganas’ (ruthless bukan brutal) saja yang akan menang dalam menentang ‘keganasan’ dalam kehidupan ini? Suatu dilemma klasik kehidupan: Menjadi manusia yang baik tetapi sentiasa menjadi mangsa atau menjadi manusia ‘ganas’ tetapi menang dalam semua aspek dan ditakuti oleh orang lain? Begitulah sedikit sebanyak pengajaran serta realiti kehidupan yang dipaparkan dalam filem lakonan Leonardo d Caprio ini. Dan ianya menjadi suatu kerja seni cukup cantik dengan kedalaman intelektual yang memaksa kita berfikir mau menjadi baik sepanjang masa atau mempamerkan sisi ‘ganas’ seseorang bila diperlukan?

Filem ini mengisahkan manusia pengidap ‘manic depression’ yang kronik, tidak boleh dijangkakan dan menjadi ‘ganas’ pada waktu-waktunya. Tapi penyakit ini juga boleh menjadikan seseorang kaki putar alam kerana ia sukar di kesan! Seseorang yang manipulatif dan mementingkan diri sendiri mungkin menggunakan manic depression sebagai helah untuk mendapatkan perhatian orang di sekelilingnya dan memastikan dia mendapat apa yang dimahukannya.

Saya pernah mendengar kisah seorang wanita yang sakit dan tidak dapat menjalani kehidupan normal mengambil kesempatan dengan mempamerkan manic depression supaya suaminya tidak berkahwin lain. Berbelas tahun dia ‘berlakon’ begitu dan berjaya mendapat apa yang dimahukannya. Tetapi sepandai-pandai tupai melompat akhirnya berdebuk ke tanah juga! Suaminya kawin diam-diam di luar negeri dan dia yang tertipu siang malam pagi dan petang hingga ke akhir hayatnya kerana tidak mengetahui suaminya ada keluarga lain! Ini cerita politik rumah-tangga dan manusia putar alam yang bertemu buku dengan ruas. Atau Allah Taala mahu mengingatkan manusia supaya sentiasa reda dengan apa yang didatangkan oleh Nya?

Ada orang sembahyang, puasa pergi ke Mekah dll tapi mencari bomoh dan ‘sahabat’ supaya suaminya tak kawin lain. Bercakap tentang sisi ‘ganas’ manusia yang sikit pun tak nampak ganas dan sering berjaya meraih simpati orang lain tapi tidak segan silu memperlihatkan ‘ruthless’ sehingga melakukan kesyirikan supaya dia sentiasa menang. MasyaAllah! Semoga Allah memberikan petunjuk taufik dan hidayah kepada kita semua.

0 comments: