Tuesday, January 26, 2010

Elia Suleiman dan Filem Palestin

Baru-baru ini Astro menayangkan program di Aljazeera tentang pelakon dan pengarah filem Elia Suleiman dari Palestin. Program Masterclass dengan Elia Suleiman ini adalah sempena Festival Filem di Doha. Sehingga hari ini saya tidak yakin ramai orang Malaysia maupun kalangan masyarakat filem kita yang telah mendengar tentang Elia Suleiman yang pada pendapat saya seorang seniman tulin yang membuat filem-filem cantik dengan cas dan pernyataan politik yang sangat tinggi dari bumi berdarah tanah kelahirannya. Malang bagi Elia tetapi lebih malang bagi orang Malaysia yang rata-ratanya punya simpati cukup tinggi terhadap apa-apa juga mengenai Palestin.

Saya sempat membebel tentang perkara begini kepada beberapa orang sahabat rapat di media. Siapa pun tak kata apa kerana mungkin mereka pun tidak tahu tentang Elia Suleiman yang mengarah filem sejak tahun 2002. Saya tidak menyalahkan sesiapa tentang perkara ini, tetapi cukup berterima kasih kepada AlJazeera kerana menyiarkan program ini. Di FINAS baru-baru ini, saya sempat berbual dengan beberapa orang teman dan mencadangkan KLIFF atau FINAS sendiri menjemput Elia Suleiman ke Malaysia dan menayangkan filem-filemnya supaya kita tidak ketingglan zaman dan tidak menyedari kehadiran pembikin filem dari Palestin yang cukup artistik,konseptual,dengan kedalaman intelektual yang tidak sedikit, filosofikal dan padat dengan pernyataan politik tentang Palestin.

Saya kagumi segala usaha rakyat Malaysia menyokong, membantu dan antara mereka yang berada di barisan depan memperjuangkan isu Palestin,jadi tambah kayakan lagi jiwa dan minda kita dengan membawa filem-filem Elia Suleiman ke sini. Kita berforum,berseminar, berpuisi dan sahabat saya Dt.Ahmad Talib dengan Yayasan Salam nya sampai pergi ke Gaza untuk melakukan yang terdaya untuk Palestin, apa salahnya Dato Rais Yatim kalau kita sertakan juga filem-filem Elia Suleiman dalam KL Film Festival (KLIFF)nanti?

0 comments: