Wednesday, January 20, 2010

Mana Setangginya di RTM

Hari Ahad lalu, RTM 1 menyiarkan rakaman Teater Mana Setangginya yang dipentaskan di Istana Budaya tahun lalu. Tahniah diucapkan kepada RTM kerana karya hebat Sasterawan Negara Dato Nordin Hassan ini dapat ditonton oleh seluruh peminat teater dan rakyat Malaysia di seluruh negara. Teater ini mungkin memerlukan tumpuan dan pemikiran yang mendalam untuk memahaminya dan mungkin ada yang merasa ‘terencat akal’ untuk menghadamnya. Tetapi mereka yang biasa dan suka kepada karya-karya sastera serta seni di peringkat tinggi mungkin tidak akan beralih kepada genre yang lain setelah ‘mengenali’ karya sebegini.


Saya ada pengalaman peribadi yang mahu dikongsi dengan sekelian pembaca blog saya. Anak bongsu saya LJ berumur 26 tahun dan lulusan Universiti Malaya dalam bidang Sains Sukan dan bertugas sebagai seorang ‘Personal Trainer’ di sebuah Pusat Kecergasan. Tetapi beliau juga seorang penulis lirik (rhyme) dalam Bahasa Inggeris. Ramai yang membaca rhyme beliau sering menyangka tulisannya adalah daripada seorang yang jauh lebih tua. Sebabnya? Idea serta pemikiran beliau jauh lebih tinggi daripada usianya yang sebenar. Rhyme tulisannya sering di baca oleh Miss Nina dari Kumpulan Teh Tarik Crew di Radio suatu ketika dahulu.


Anak saya tidak begitu rajin membaca tetapi pengkayaan minda dan jiwanya sejak kecil adalah melalui menonton filem, teater, muzik dll. Sejak berumur 4 tahun saya sering membawa beliau menonton teater dan filem arahan Akira Kurosawa dll. ‘Masters’ dalam filem dan teater. Seterusnya LJ membesar dengan muzik hip-hop Tupac Shakur, Kanye West, Talib Kweli dll penulis lirik Amerika-Afrika . Dan beliau peminat setia serta rapat dengan beberapa orang penyanyi indie tempatan yang punya kekuatan sendiri dalam penulisan lirik mereka. Pengaruh serta pemikiran seniman serta pengkarya begini begitu tebal dalam minda serta penulisan rhyme LJ yang ramai merasakan ada kedalaman intelektual yang tidak sedikit di dalamnya, cukup filosofikal dan cukup tinggi pemikirannya. .


Saya tidak pernah memaksa beliau menulis rhyme atau apa juga tetapi menggalakkannya secara natural. Kata pepatah kita ‘ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?’ Pepatah Inggeris menamakannya ‘Chip of the old block’ agaknya.. Itu yang dapat saya rasakan, walau pun sewaktu berumur 17 tahun beliau pernah marah kepada dirinya sendiri kerana tidak tahu dan tidak gembira bila menonton filem-filem biasa seperti yang ditonton oleh rakan sebayanya. LJ sering berkata kepada saya dia rasa seperti membuang masa dan tenaganya menonton filem James Bond dll yang dipanggilnya filem bodoh! Suatu ketika saya pernah berasa bersalah kerana LJ tidak tahu melepak macam remaja lain dan sentiasa ada yang nak ditulisnya. Dan ketika di Tahun Pertama di universiti dia sering diketawkan oleh rakan-rakannya kerana tak ada masa nak mengorat pun! Abang-abang senior LJ sering mengajaknya duduk-duduk dan tidak terlalu memikirkan perkara-perkara serius dalam kehidupan! Dan lebih malang, bila mengorat gadis yang sebaya umur dengannya mereka selalunya takut nak mendekatinya kerana percaya LJ terlalu tua untuk mereka. Malah ada yang memikirkan dia sudah punya isteri dan anak! Kesian kepada anak saya.


Apa yang nak saya katakana di sini ialah pemikiran tinggi yang punya kedalaman intelekual hanya lahir jika bahan yang disajikan kepada khalayak juga mempunyai pemikiran tinggi, filosofikal dan tidak bercakap tentang isu serta idea remeh dan kecil. Mungkin tidak semua orang akan berfikiran tinggi serta intelektual di seluruh negara hasil daripada menikmati karya-karya begini, tetapi apakah sesuatu yang wajar meneruskan penghasilan karya dan pemamerannya di TV kita dengan karya yang tidak membina ketamaddunan sesuatu bangsa?

0 comments: