Tuesday, February 16, 2010

KERJASAMA GAPENA-KARYAWAN FILEM.

Baru-baru ini GAPENA dan Karyawan Filem bertemu lagi dan membincangkan kerjasama. Dalam suasana paling santai di Restoran Tupai-Tupai yang semakin menjadi 'port' kami, saya dan Tan Sri Ismail Hussein bertemu dengan sahabat-sahabat dari Badan Gabungan NGO dengan 'bintang'mereka Sdr Mohd Jurit dan Ustaz Zu.Mereka di susuli oleh Sdr. Jais dari GPMS dan akhirnya kumpulan kami disertai oleh bintang-bintang sebenar dunia filem kita. Datin Paduka Shuhaimi Baba, Dato Ahmad Tamimi Siregar, Sdr Harun Salim Bachik Presiden SENIMAN, Sdr. Yusof Kelana dan juga Sdr. Jurey Latif dari PTVM hadir bersama.

Dan seperti biasa, suasana santai begini boleh menjadi tidak begitu santai dalam isu dan perkara yang dibincangkan. Kami bercakap tentang kerjasama dalam memartabatkan Bahasa Kebangsaan melalui filem dan program televisyen. Sinergi ini amat perlu dan penting sekali kerana tidak ada perjuangan memartabatkan Bahasa Kebangsaan yang boleh dan harus dipikul oleh pejuang bahasa sahaja tanpa melibatkan industri kreatif dan seni yang amat bersangkutan. Seorang teman di GAPENA berbisik kepada saya 'kenapa selama ini kita tidak buat kerjasama ini?' Wallahualam Bisawab jawab saya. Apa pun saya cukup bahagia kerana ramai yang sudah terpanggil dan menyedari akan keperluan ini dan iannya maha penting!!

HARI PEJUANG BAHASA 152

Pada 14hb Febuari dan 15hb Febuari yang lalu kerabat GAPENA dan pejuang Bahasa berkampung lagi. Kami meraikan Hari Pejuang Bahasa 152 yang kali ini disertai oleh Dewan Bahasa dan Pustaka serta beberapa NGO Melayu. Adik-adik dari Persatuan Silat Sendeng pun ada dan ianya mencetuskan sesuatu yang amat emotif sifatnya kepada saya. Tahun lalu pada tarikh yang sama kami mengadakan majlis Ratip dan Ratap Bangsa. Kemuncaknya kami membuat laporan polis mengenai PPSMI. Berkat ratip dan ratap serta kawan-kawan yang terpaksa menelan gas pemedih mata, PPSMI dibatalkan.

Tahun ini semangat kami lebih tinggi.Pada petang 14hb. Febuari, rumah GAPENA dipenuhi oleh ramai kerabat dan sahabat yang turut serta dalam majlis tahlil yang kami adakan khas untuk mengingati arwah semua pejuang bahasa yang telah tiada.Biarlah kami yang mengingati mereka.Dibandingkan dengan tahun lalu, kehadiran kali ini lebih ramai. Malah golongan muda dan remaja juga turut sama membaca yassin dan sembahyang berjemaah.YBhg. Dato Termuzi Ketua Pengarah DBP pun turut serta bersama kami. Saya cukup terharu sewaktu melihat beliau beratur untuk menyenduk nasi dan masak lemak ikan kering. Allahyarhamah isteri Dato Termuzi yang saya panggil Kak Azimah sering menjamu kami makan di rumahnya sewaktu saya masih bertugas sebagai pensyarah di Istitut Bahasa lebih 10 tahun lalu.Alfatihah untuk beliau.

Saya selalu yakin keikhlasan dan kejujuran dapat dihidu beratus kilometer jauhnya, sama seperti manipulasi, eksploitasi ketidak-jujuran dll perkara kurang murni dan suci akhirnya akan diketahui juga walau selicik mana pun 'grandmaster'nya menjalankan modus operandi! Jika kebenaran yang kita cari, kebenaranlah yang akan kita temui sama seperti jika penipuan dan kepalsuan yang kita berikan penipuan dan kepalsuanlah yang akan kita terima.Apa pun begitulah yang saya rasai. Selepas selesai majlis membaca yassin kami melepak di 'port' Sdr.Ismail Embong di belakang rumah GAPENA. Sambil berbual dengan beliau tentang 'soal-soal negara' dan penulis skrip Sdr Anwar Idris yang kebetulan adalah sepupunya, saya semakin yakin bahawa segala yang berlaku banyak hikmahnya. Alhamdullilah.

0 comments: