Saturday, January 2, 2010

THE BODYGUARD AND THE ASASSINS.

Sejak 2 tahun lalu hanya beberapa filem yang benar-benar menyentuh hati nurani saya selepas menontonnya dan masih saya fikirkan dari masa ke semasa. Selain daripada The Kite Runner yang cukup cantik, menyentuh perasaan dan mengembalikan kewarasan serta kemanusiaan daripada peperangan panjang di Afghanistan (dan peperangan boleh datang dalam banyak versi) saya rasa filem arahan Teddy Chen The Bodyguard and The Asassins adalah satu lagi filem yang akan saya fikirkan untuk suatu masa yang panjang.

Saya peminat setia filem-filem Zhang Yimou dan Chen Kaige dari Tanah Besar China dan sering merasakan kedua orang ini adalah ‘master’ pembikin filem masa kini dengan kerja-kerja mereka yang cukup halus, penuh seni dan artistik dan sukar ditandingi di seluruh dunia. Pada pendapat saya filem-filem dari studio Hong Kong maupun Taiwan. dari pengarah seperti John Woo serta Ang Lee masih tidak dapat menandingi kerja-kerja Zhang Yimou dan Chen Kaige. Pun begitu, Teddy Chen dari studio Hong Kong semakin menghampiri liga yang didominasi oleh rakan-rakan mereka dari Tanah Besar China.

Dengan barisan pelakon serta bintang popular yang cukup ramai dan boleh mengalahkan barisan bintang kelab bola sepak Barcelona, Chelsea atau pun Manchester United, Bodyguard and Asassins telah ditangani dengan cukup halus dan penuh seni. Filem yang berlatar-belakangkan permulaan revolusi Dr. Sun Yat Sen yang akhirnya berjaya menumbangkan Dinasti Qing pada tahun 1905 di China mempunyai kekuatan pemikiran serta kedalaman intelektual yang cukup hebat bagi filem yang dibuat dari studio
di Hong Kong. Dan seperti filem-filem Zhang Yimou, Chen Kaige dll filem Teddy Chen cukup sopan tanpa perlu mengeksploitasi sensualiti, keganasan dll ramuan Hollywood yang semakin mencabar kewarasan kadang-kadang.

Terima kasih kepada Teddy Chen yang mengarah filem cantik ini dengan penuh kasih-sayang (terjemahan daripada perkataan passionate) serta mengambil masa hampir 16 tahun dalam pembikinan. Selepas The Red Cliff arahan John Woo yang menghampakan, saya hampir putus asa dan merasakan filem-filem Hong Kong tidak akan ke mana walaupun industri filem mereka antara yang terbesar di dunia. Tapi filem Teddy Chen mengubah persepsi tersebut dengan sekelip mata. Saya berikan sepuluh tahun lagi, saya yakin filem-filem Hong Kong dan Tanah Besar China akan menjadi saingan besar kepada Hollywood!

NATRAH

Beberapa orang teman dan peminat setia saya meminta sangat-sangat saya coretkan sedikit pendapat tentang Teater Natrah kerana puji-pujian yang melambung dari beberapa orang wartawan hiburan menjadikan mereka memerlukan sedikit bantuan daripada saya!

Teater Natrah ada momen-momen cantiknya, tetapi juga ada banyak ruang untuk diperbaiki. Saya sependapat dengan ‘Lola’ Zohara Gany Batusha yang merasakan teater ini tidak memberikan ruang ‘bernafas’ yang cukup serta ‘mencungap’ dan seperti nak dihabiskan dengan cepat. Banyak momen yang terlepas daripada menjadi cantik kerana subteksnya tidak dimanfaatkan.Segalanya menjadi begitu mekanikal dan tidak meninggalkan impak yang bagus kerana lakonan yang baik tetapi tidak meyakinkan. Saya kurang yakin analisis skrip yang ekstensif telah dibuat sebelum latihan lakonan dimulakan. Sayang sekali. Dan tambah ‘mengecilkan hati ‘ saya adalah set hebat gereja dengan salib terlalu besar yang saiznya melebihi daripada apa yang perlu. Apa yang nak dipertontonkan dalam teater ini? Seperti kata Khalid Salleh, saya setuju dengan pendapat teater ini kurang sensitif dengan persekitaran dan masalah assault demi assault yang ditujukan kepada Melayu dan Islam di negara ini.

0 comments: