ROCK OO…: SECEBIS
SEJARAH MUZIK ROCK MALAYSIA.
Ada orang menamakan
filem ini sebagai ‘rockumentari’ iaitu
dokumentari tentang muzik rock. Sekali lagi filem parodi Mamat Khalid
yang sedang ditayangkan mendapat sambutan box office yang membanggakan. Filem Rock Oo arahan Mamat yang diterbitkan
oleh Grand Brilliance adalah sekuel kepada filem Rock yang diterbitkan beberapa
tahun lalu. Sememangnya filem-filem bertemakan rock garapan Mamat memaparkan secebis sejarah genre muzik rock di negara ini
dan ‘rokumentari’ mungkin nama yang tepat baginya jika Dewan Bahasa dan Pustaka
bersetuju dengan terma tersebut.
Seperti filem Tanda Putera arahan Shuhaimi Baba yang
memaparkan sejarah persahabatan dan kehidupan dua orang pemimpin ulung Malaysia
dengan intim sekali, Rock Oo juga cukup intim menceritakan tentang kemunculan
dan perkembangan muzik rock Malaysia semenjak tahun 80han hingga 90han. Cuma garapan kedua pengarah ini
berbeza kerana Mamat memilih memperkatakannya melalui lelucon sementara sejarah
persahabatan dan kehidupan Tun Abdul Razak dan Tun Dr.Ismail disampaikan
melalui drama cukup menyayat hati dan tragis (suatu kesilapan dan dosa besar
jika filem ini tidak ditayangkan di Malaysia sampai bila-bila)!
Pun begitu kedua pengarah filem ini mencoretkan sebahagian penting sejarah negara
ini dalam karya mereka. Hanya pengarah dan penulis skrip cukup kreatif dan
berpemikiran tinggi sahaja mampu berkarya dan mengangkat perspektif lain
kehidupan dalam karya mereka dengan begitu baik sekali. Tidak pernah ada
kumpulan rock bernama Rimba Bara di Malaysia, tetapi Mamat mengungkap
kemunculan dan perkembangan muzik rock di negara ini melalui jatuh bangun dan
perjalanan kumpulan dengan nama tersebut. Kumpulan rock Rimba Bara mungkin
tidak pernah wujud, tetapi penulis yakin ada kumpulan rock yang mirip dan
menyerupai apa yang telah dilalui oleh kumpulan ini.
Rock Oo memaparkan kisah ahli-ahli kumpulan rock Rimba Bara
yang cuba menaikkan semula nama dan kemegahan kumpulan ini yang pernah berada
di puncak suatu ketika lalu. Amy Mat Piah (lakonan Que Haidar) bukanlah seorang
bekas ahli kumpulan Rimba Bara tetapi seorang pemuda kampung penjual air batu campur
yang amat berminat untuk menjadi seorang rocker. Beliau mengajak Jijo (lakonan
mantap Khir Rahman) sebagai bekas
gitaris Rimba Bara untuk menghidupkan semula kumpulan ini.
Mi Black (lakonan Azmi Black) pemain dram yang cukup setia
dengan kumpulan ini bersetuju untuk menghidupkan semula Rimba Bara dengan
penyertaan Slash Hj.Tapah (lakonan hebat
Pekin Ibrahim) walaupun vokalis utama mereka Zul Kapan ( lakonan Sofi Jikan)
telah dilamar oleh Studio Luncai Emas. Amy Mat Piah mendapat peluang
keemasannya untuk menyertai Rimba Bara menggantikan Zul Kapan walau pun
vokalnya tidaklah sebaik mana tetapi dalam situasi ini, tiada rotan akar pun
berguna.
Tetapi keazaman anak-anak muda dari kawasan luar bandar ini untuk
berjaya bukanlah semudah yang disangkakan. Berbagai masalah dan halangan
seperti yang telah dilalui sebelum ini hampir berulang dan mereka hampir
berputus asa. Tetapi Amy Mat Piah dengan semangat anak petani modennya yang berkobar-kobar
pantang mengalah serta beberapa insiden yang menimpa Zul Kapan dengan kumpulan
rock Malaikal Maut nya yang telah
diharamkan oleh kerajaan telah mengubah keadaan dan menaikkan semula kumpulan
rock Rimba Bara.
Bersama dengan kumpulan rock
lain yang cukup terkenal dan disukai ramai seperti Wings, Bumiputera
Rockers dan lain-lain, Rimba Bara mendominasi pentas dan dunia muzik tanah air.
Berbagai polemik tentang sub-budaya yang dibawa bersama muzik mereka dan itulah yang telah berlaku dan mendominasi akhbar dan media tempatan dalam
tahun 90han. Di suatu ketika, muzik rock
heavy metal telah diharamkan kerana berbagai gejala tidak sihat yang
ikut serta bersamanya. Dadah, perlakuan liar dan arak yang sangat asing dari budaya kita adalah sebahagian
daripadanya dan semua ini dicatatkan
oleh Mamat Khalid dalam filem ini dengan kepekaan yang tidak sedikit kerana
begitulah realitinya.
Imej-imej pemuzik rock tempatan yang cukup mirip dengan
kumpulan dari luar negara yang ‘brutal
habis’ (dalam bahasa rock nya) seperti
Iron Maiden, Slayer, Led Zeppelin dan lain-lain juga terpancar melalui imej
pemuzik rock tempatan. Melalui imej yang di bawa oleh Zul Kapan, Slash Hj.Tapah
dan kumpulan Malaikal Maut, imej sejagat muzik rock menjadi ikutan anak-anak
muda di Malaysia juga. Rambut panjang dengan pakaian dan seluar jean sendat
adalah suatu kemestian dan samada di bandar atau pun di kawasan FELDA, golongan
muda Malaysia turut mengikutinya sehingga menimbulkan kebimbangan kerajaan.
Insiden paling
diingati ialah arahan berambut pendek bila pemuzik rock kita mahu membuat
penampilan di televisyen tempatan. Amy Search yang menjadi rocker pertama
merelakan rambutnya dipotong oleh Menteri Penerangan ketika itu iaitu Dato
Mohamed Rahmat dan merupakan insiden yang cukup sensasi dalam sejarah muzik
rock kita. Mamat memaparkan insiden tersebut dengan sentuhan yang cukup
kelakar, sinis dan membuatkan penonton ketawa selain daripada rocker ‘brutal’
Jijo mengukur kelapa dan lain-lain. Realiti dan fiksyen yang digarap Mamat dalam
Rock Oo cukup kreatif, sensitif dengan kedalaman intelektual yang tidak boleh
dipertikaikan walau pun subjek yang mahu diperkatakan cukup santai dan tidak
memerlukan keseriusan langsung.
Hampir semua pelakon utama filem ini merupakan pelakon teater
tempatan yang cukup terdidik di pentas
teater. Hasilnya, aspek lakonan filem ini dengan perkembangan watak yang sangat
menghiburkan dan menarik mewarnai filem ini dari awal hingga akhir. Pekin
Ibrahim tidak punya dialog yang banyak tetapi mimik muka dan lakonan dari
‘dalam’ yang dibawanya cukup meyakinkan, dan berkesan. Ada orang seringkali
membuat komen bila teater dipenuhi oleh pelakon filem dan selebriti, tetapi
dalam Rock Oo Mamat Khalid menterbalikkan situasi dan siapa pun tidak menyentuh
tentang hal ini. Bagi penulis, yang mustahak ialah lakonan seseorang mesti
meyakinkan dengan watak yang dibawanya dan memberikan kesan cukup baik kepada
filem atau teater, bukan dari mana dia datang.
0 comments:
Post a Comment