JIN PAKAI TONCIT
PERLUKAN ANALISIS SARJANA
Rasanya sempurnalah sudah trilogi Mamat Khalid dalam siri zombie dan hantu-hantunya dengan tayangan filem Husin, Mon dan Jin Pakai Toncit. Filem ini telah lama disiapkan tetapi entah kenapa ‘diperam’ sebelum akhirnya ditayang dengan mendapat sambutan yang amat baik. Kali kedua penulis menonton filem ini adalah di hari kelima tayangan pukul 9 malam dan panggung masih penuh! Dalam keriuhan dan cuti panjang menyambut Tahun Baru Cina dengan hampir semua pawagam menayangkan filem Cina, filem Husin Mon dan Jin Pakai Toncit (HMJPT) tetap mencuri tumpuan peminat filem Melayu.
Lebih menarik ialah filem ini bukan saja ditonton oleh orang
Melayu, tetapi berbagai bangsa dengan golongan umur yang berbeza juga memenuhi
panggung. Penerbit filem yang masih mahu membuat filem untuk golongan remaja
dengan tema-tema cinta, gangsterisme dan rempit-merempit perlu berfikir semula
tentang pendekatan mudah mereka. Mamat Khalid melalui filemnya yang membawakan parodi
atau kritikan sosial melalui lelucon menjuarai genre ini sejak beberapa tahun
kebelakangan.
Jika dianalisis ketiga filem beliau semenjak Zombi Kampung
Pisang, Hantu Kak Limah Balik Rumah dan terakhir HMJPT, Mamat membawa tema ‘manusia hidup kembali’ selepas
mati. Penulis yakin Mamat yang sentiasa bercakap melalui metafora, analogi dan
simbolisme mahu mengatakan sesuatu yang lebih besar impaknya kepada masyarakat
dan bukan ketawa-ketawa sahaja. Ada sesuatu yang ‘mati’ tetapi bangun semula
menjadi hantu dan menghantui seluruh masyarakat di Kampong Pisang sebuah
kampung di negeri Perak. Melalui lelucon, ada lapisan makna lain yang mahu
diperkatakan oleh Mamat jika penonton menganalisis dengan lebih teliti segala
yang digarap dalam filem beliau.Filem HMJPT membawa sejarah Kampong Pisang sejak 136 tahun lalu. Ejaan lama perkataan kampung yang masih digunakan mungkin suatu simbolisme bahawa penduduk tempat ini masih mengekalkan ciri tradisi dan nilai kampung Melayu lama dan belum benar-benar terhakis oleh arus kemodenan. Dan ini menimbulkan konflik nilai dalam pemikiran masyarakatnya dan mereka seolah-olah terperangkap dalam lingkaran masa antara kepercayaan lama dan baru. Dalam mereka menolak tahyul dan segala macam kepercayaan lama, sebahagian besar mereka masih mempercayainya.
Kampong Pisang dibuka pada tahun 1877 ketika jalan kereta
api pertama dibina di negara ini iaitu
dari Taiping ke Port Weld (kini Kuala Sepetang). Latar masa ini merupakan tiga tahun selepas Perjanjian
Pangkor ditanda-tangani yang memulakan campur tangan Inggeris di Perak .
Perjanjian ini menandakan bermulanya penjajahan Inggeris secara tidak langsung di
sebuah negeri Melayu yang berdaulat dan akhirnya menular ke negeri Melayu lain.
Mungkin imej watak Dr.Shamsuddin (lakonan mantap Rashidi Ishak) yang berkemeja dan
bertopi ala orang Barat dan sampai di Kampong Pisang dalam sebuah kereta antik
dengan nombor plat bertulis HELL merupakan perlambangan kepada penjajahan itu
sendiri!
HMJPT membawa kisah Husin (lakonan Awie) yang balik dari
Singapura dalam keadaan yang menyedihkan kerana jatuh bankrap. Husin disambut
oleh penduduk Kampong Pisang yang sedang
minum di warung Pak Jabit. Pak Abu (lakonan terakhir Zami Ismail) serta
beberapa orang lain yang memperlekeh Husin kerana situasi dirinya. Tetapi Pak
Jabit (lakonan cukup natural Man Kadir) mempertahankan Husin dengan menceritakan beberapa orang lain di kampung
mereka termasuk anak saudaranya Yeh Sekupang juga berada dalam kebankrapan. Mamat
bercakap tentang zaman ramai manusia jatuh bankrap dan kebankrapan boleh datang
dalam banyak cara. Mamat mau mengatakan sesuatu saya kira.
Dengan perasaan kecewa, rendah diri dan kekeliruan Husin pulang ke rumah lama
keluarganya. Kak Limah yang dulunya
sakit jiwa tetapi disangka menjadi hantu telah pun pulih dari sakitnya kini
menjadi ketua rombongan yang sering membawa jiran-jirannya dan penduduk Kampong
Pisang ke Singapura. Sesuatu yang kurang disenangi oleh Husin kerana Singapura
membawa kenangan pahit kepadanya.
Apa pun, kekecewaan Husin sedikit terubat apabila Mon
(lakonan Ezylnn) bekas kekasih lamanya
tiba-tiba muncul. Mon yang sebenarnya adalah jelmaan Ayu seorang lagi bekas
kekasihnya yang telah meninggal dunia memujuk dan merayu Husin mengikutnya dan
tinggal ke dalam hutan di waktu malam. Ayu muncul semula sebagai seorang puteri bunian tanpa Husin
menyedarinya walau pun penduduk Kampong Pisang terutama Usop Wilcha (lakonan Syed Asri Osman) serta kawan-kawan mereka
heboh dan sibuk mencarinya.
Dalam kekalutan itulah tiba-tiba muncul seorang manusia
misteri yang menggelarkan dirinya Dr.Shamsuddin yang mengakui dirinya adalah
pakar untuk memulihkan penduduk Kampong Pisang dari gangguan hantu dan orang
bunian. Beliau berjaya meyakinkan semua orang kampung dengan kehandalan ilmunya
apalagi mempunyai gelaran doktor dan nampak terpelajar serta cukup meyakinkan.
Suatu sindiran kepada ramai orang dalam masyarakat kita yang sering cepat
terpengaruh dengan individu yang punya gelaran doktor dan nampak terpelajar
serta datang dari luar.
Pun begitu, Husin mencurigainya dan akhirnya terbongkarlah
identiti Dr.Shamsuddin yang sebenarnya.
Beliau adalah jin yang menjelma setiap 45 tahun di Kampong Pisang untuk
menuntut haknya. Rupa-rupanya 136 tahun
lalu penduduk asal Kampong Pisang telah
membuat perjanjian dengan jin pakai toncit ini (slanga bahasa Perak bagi lelaki
berambut panjang yang mengikat rambutnya di atas kepala). Mengikut perjanjian
tersebut jin itu perlu dipersembahkan dengan dikorbankan seekor kambing
untuknya selain daripada beberapa orang anak teruna yang akan ghaib daripada kampung
tersebut. Kenapa lelaki dan tidak anak dara sunti seperti yang sering terdapat
dalam metos serta kepercayaan masyarakat Melayu? Mungkin ada ‘jin ‘yang lebih menyukai
lelaki dan tidak mahukan wanita agaknya!
Seperti filem Zombi Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik
Rumah, Mamat Khalid satu-satunya pengarah filem tempatan yang tidak meletakkan
barisan pelakonnya terdiri daripada pelakon muda yang tampan dan jelita. Pun
begitu, kelakar filem Mamat masih hebat dan menggelikan hati dan membuat
kutipan yang tinggi. Mungkin kedua filem awalnya dalam siri ini lebih
menggelikan hati, tetapi Mamat mungkin sudah membina reputasi membuat filem
cerdik tapi membuatkan penonton ketawa berdekah-dekah pada masa yang sama.
Siapa kata pelakon cantik dan tampan sahaja punya tempat dalam industri filem
kita? Tahniah kepada Mamat Khalid yang membuktikan itu tidak benar!
Catatan: Artikel ini telah disiarkan dalam Berita Harian Ahad lalu 25 Febuari 2013.
0 comments:
Post a Comment