IMPAK PENGARAH GENERASI KE 5 KEPADA INDUSTRI FILEM CHINA.
Bermula dengan
filem The Yellow Earth arahan Chen Kaige
( 1984) diikuti filem Red Sorghum karya dan arahan Zhang Yimou pada
tahun 1987 pengarah China mula mempamerkan
pembaharuan, kesegaran, kedalaman intelektual dan emosi yang tidak boleh
dipertikaikan hasil karyawan Tanah Besar
China yang menamakan diri mereka
Pengarah Filem Generasi ke 5 atau The New Wave. Karya mereka tidak
langsung mengagungkan sosialisme dan propaganda komunis dan menjadi kejutan dan gegaran di dunia filem
antarabangsa terutama di Festival Filem Cannes, Berlin dan Venice yang
merupakan festival filem besar, berprestij dan cukup lama di dunia (hanya
Festival Berlin yang masih dikira baharu dalam usia sekitar 25 tahun) di luar
Hollywood.
Beberapa kali filem Zhang Yimou, Cheng Kaige dan Feng Xiao Gang
menjadi calon utama (sejak dari Raise
The Red Lantern 1993) filem Bahasa Asing
Terbaik di Anugerah Akademi Hollywood. Filem Flowers of War arahan Zhang Yimou
pada tahun 2011 hanya kalah kepada filem Iran The Separation arahan Asghar Farhadi. Bila ada lebih dari satu filem yang
di kira sebagai ‘mahakarya’ oleh pengkritik filem dari seluruh dunia , pasti
hanya satu yang terpilih dan Flowers of War terpaksa beralah kepada The
Separation bukan kerana filem Zhang
Yimou ini tidak cukup hebat.
Hingga ke hari ini,
Zhang tidak pernah mahu menjawap atau mengiyakan soalan yang diajukan kepadanya
tentang perkara ini. Sebagai seorang
remaja berumur 17 tahun ketika itu dan terpaksa menjual darahnya untuk membeli
kamera, tentu banyak yang mahu diperkatakan oleh Zhang dengan seringkali
mempamer watak wanita yang ditekan dan dimangsai oleh order lama. Watak wanita
yang mempunyai perwatakan kuat dengan psikologi karekter yang kompleks dalam
filem-filem Zhang mungkin merupakan perlambangan kepada ibunda dan negara yang
menjadi mangsa kepada pergolakan sejarah, sosial dan politik China yang cukup
bergelora sejak dari dahulu hingga ke zaman moden setelah komunis menguasainya.
Zhang Yimou dan Chen
Kaige adalah dua nama besar yang cukup gah
dari Pengarah Generasi ke 5 selain daripada Tiang Zhuang Zhuang yang
menghasilkan filem Blue Kite dan Zhang Junzhao (1983) yang mengarahkan
filem One and Eight dan lain-lain. Blue Kite dengan kritikan yang cukup keras
terhadap Revolusi Kebudayaan menyebabkan filem ini tidak dibenarkan tayangannya
di China. Bukan itu saja, Zhuang Zhuang juga tidak dibenarkan membuat filem
lagi sehingga beberapa tahun yang lalu atas arahan mendiang Deng Xiao Peng.
Secara formal, gelombang
filem Generasi ke 5 tamat pada tahun
1989-1990 dan ramai di antaranya selepas itu menumpukan karier mereka dalam
televisyen, dvd dan lain-lain. Pun begitu, Chen Kaige dan lebih prolifik lagi
Zhang Yimou menghasilkan filem-filem seni bermutu dan menang di banyak festival
di seluruh dunia. Filem-filem Zhang menang
anugerah Los Angeles Film Critics, Anugerah Silver Bear Berlin,
Sundance, Venice dan lain-lain. Bukan saja mendominasi filem seni melalui Hero, House of Flying Dagger, Story of Quiju,
The Road Home, Not One Less, To Live, Curse of Golden Flowers, Flowers of War
dan lain-lain, filem-filem Zhang turut membuat kutipan box office yang baik di
dalam dan di luar China.
Feng Xiao Gang walau
pun bukan dari kumpulan Generasi ke 5 adalah nama besar lain yang cukup berjaya dengan filem-filemnya seperti
The Banquet dan Aftershock. Seperti
Yimou, Feng mengeksploitasi kekuatan visual dalam filemnya. The Banquet filem period yang merupakan adaptasi longgar
Hamlet karya Shakespeare cukup hebat dengan visual dan sinematografi yang sukar dilupakan dan ternyata karya beliau
mempamer pengaruh Generasi ke 5 yang kuat.
(Artikel ini telah disiarkan dalam akhbar Berita Harian 22 Disember 2013 yang lalu. Di atas adalah versi asal yang tidak diedit).
(Artikel ini telah disiarkan dalam akhbar Berita Harian 22 Disember 2013 yang lalu. Di atas adalah versi asal yang tidak diedit).
0 comments:
Post a Comment