Wednesday, August 11, 2010

MENGIKUT PANDANGAN CHUA SOI LEK

Baru-baru ini Chua Soi Lek Presiden MCA mengeluarkan pendapat bahawa PAS menjadikan UMNO dan orang Melayu-Islam lebih konservatif. Soalan saya sangat mudah apakah definisi konservatisme kepada Chua Soi Lek? Dan apakah definisi beliau sama dengan konsep konservatisme kepada orang lain? Kalau konservatisme orang Melayu-Islam itu disamakan dengan mereka yang tidak berzina, tidak minum arak, tidak berjudi dll kemungkinan pandangan Soi Lek itu tidak tepat dan sangat jauh daripada pengertian yang sebenarnya.

Jadi apakah pemimpin UMNO yang merupakan seorang Melayu-Islam yang baik dan tidak berzina, tidak minum arak, tidak bunuh orang, tidak rasuah dan tidak menginayai orang lain merupakan seorang yang terpengaruh dengan PAS dan tidak baik untuk memimpin kerana akan menyebabkan orang Melayu menjadi lebih konservatif? Pada pandangan saya dan ramai orang Melayu yang mempraktis Islam di negara ini tidak berzina, tidak minum arak dan melakukan lain-lain perbuatan dosa besar dan kecil (termasuk mensabotaj usaha serta kehidupan orang lain) hanyalah sebahagian kecil daripada praktis yang menjadikan seseorang itu Islam yang baik dan bukannya konservatif.

Seorang Islam yang baik tidak semestinya seorang yang konservatif. Ada perbezaan yang amat besar menjadi seorang Islam yang baik dengan konservatif. Dan adakah orang Melayu-Islam yang tidak mempraktis ajaran Islam dan mempraktis nilai-nilai hidup yang lebih liberal dan Kebaratan merupakan orang Melayu yang tidak konservatif? Apa ukuran konservatisme seseorang pada pandangan Soi Lek agaknya?

0 comments: