Thursday, March 21, 2013

MUSIM PUISI DATANG LAGI


LAGU ITU
(UNTUK  ARWAH PAK TAM) 

  
      Lama dulu
      waktu ku dengar lagu itu

      ibu menitiskan air mata 
      kerna adik lelakinya

      berada di Bau
     Unit Perubatan Tentera  British

     dianggotainya terpanggil sama
     memerangi keegoan

    seorang pemimpin pandai pidato
    dengan tangan-tangan kotor di belakang

                             50 tahun berlalu
                             lagu itu ku dengar lagi

                             ibu sudah tiada
                             Pak Tam juga telah lama pergi

                             tapi  akulah yang menitiskan air mata                                                                        

                            melihat saudara-saudara ku
                         berperang sesama sendiri

                            merebut kuasa
                            merebut negara

                            merebut takhta yang sudah tiada

     saudara ku
     sejenak aku jadi nanar

     memikir dan merenung

      kelaparan mu dalam kelukaan
      hingga sudah tidak ku kenal lagi                                                                                                          

      rupa dan wajah itu
      kerna anak mata mu tidak lagi  hitam
 
     kulit mu tidak lagi sawo matang

      Allahu Akbar juga

      sudah jarang  ku dengar dari mulut mu
                    
                       lalu di tanah yang pernah merah ini

                       terpanggil aku untuk bertanya
                       siapakah saudara mu ketika ini?

                        kerna  pasti engkau menyedari                                                                                       

                       banyak tangan kotor di belakang itu

 
Pasir Salak - 8 Mac 2013                                                                                                                      

           

  

         


 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           
            
            
            
            
             
            
            
           
           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 






 

 

Sunday, March 17, 2013

Rock Oo!


ROCK OO…: SECEBIS SEJARAH MUZIK ROCK MALAYSIA.

Ada orang   menamakan filem ini sebagai ‘rockumentari’ iaitu   dokumentari tentang muzik rock. Sekali lagi filem parodi Mamat Khalid yang sedang ditayangkan mendapat sambutan box office yang membanggakan.   Filem Rock Oo arahan Mamat yang diterbitkan oleh Grand Brilliance adalah sekuel kepada filem Rock yang diterbitkan beberapa tahun lalu. Sememangnya filem-filem bertemakan rock garapan Mamat memaparkan  secebis sejarah genre muzik rock di negara ini dan ‘rokumentari’ mungkin nama yang tepat baginya jika Dewan Bahasa dan Pustaka bersetuju dengan terma tersebut.

Seperti filem Tanda Putera arahan Shuhaimi Baba yang memaparkan sejarah persahabatan dan kehidupan dua orang pemimpin ulung Malaysia dengan intim sekali, Rock Oo juga cukup intim menceritakan tentang kemunculan dan perkembangan muzik rock Malaysia semenjak tahun 80han hingga  90han. Cuma garapan kedua pengarah ini berbeza kerana Mamat memilih memperkatakannya melalui lelucon sementara sejarah persahabatan dan kehidupan Tun Abdul Razak dan Tun Dr.Ismail disampaikan melalui drama cukup menyayat hati dan tragis (suatu kesilapan dan dosa besar jika filem ini tidak ditayangkan di Malaysia sampai bila-bila)!

Pun begitu kedua pengarah filem ini  mencoretkan sebahagian penting sejarah negara ini dalam karya mereka. Hanya pengarah dan penulis skrip cukup kreatif dan berpemikiran tinggi sahaja mampu berkarya dan mengangkat perspektif lain kehidupan dalam karya mereka dengan begitu baik sekali. Tidak pernah ada kumpulan rock bernama Rimba Bara di Malaysia, tetapi Mamat mengungkap kemunculan dan perkembangan muzik rock di negara ini melalui jatuh bangun dan perjalanan kumpulan dengan nama tersebut. Kumpulan rock Rimba Bara mungkin tidak pernah wujud, tetapi penulis yakin ada kumpulan rock yang mirip dan menyerupai apa yang telah dilalui oleh kumpulan ini.      

Rock Oo memaparkan kisah ahli-ahli kumpulan rock Rimba Bara yang cuba menaikkan semula nama dan kemegahan kumpulan ini yang pernah berada di puncak suatu ketika lalu. Amy Mat Piah (lakonan Que Haidar) bukanlah seorang bekas ahli kumpulan Rimba Bara tetapi seorang pemuda kampung penjual air batu campur yang amat berminat untuk menjadi seorang rocker. Beliau mengajak Jijo (lakonan mantap  Khir Rahman) sebagai bekas gitaris Rimba Bara untuk menghidupkan semula kumpulan ini.

Mi Black (lakonan Azmi Black) pemain dram yang cukup setia dengan kumpulan ini bersetuju untuk menghidupkan semula Rimba Bara dengan penyertaan Slash Hj.Tapah  (lakonan hebat Pekin Ibrahim) walaupun vokalis utama mereka Zul Kapan ( lakonan Sofi Jikan) telah dilamar oleh Studio Luncai Emas. Amy Mat Piah mendapat peluang keemasannya untuk menyertai Rimba Bara menggantikan Zul Kapan walau pun vokalnya tidaklah sebaik mana tetapi dalam situasi ini, tiada rotan akar pun berguna.

Tetapi keazaman anak-anak muda dari kawasan luar bandar ini untuk berjaya bukanlah semudah yang disangkakan. Berbagai masalah dan halangan seperti yang telah dilalui sebelum ini hampir berulang dan mereka hampir berputus asa. Tetapi Amy Mat Piah dengan semangat anak petani modennya yang berkobar-kobar pantang mengalah serta beberapa insiden yang menimpa Zul Kapan dengan kumpulan rock  Malaikal Maut nya yang telah diharamkan oleh kerajaan telah mengubah keadaan dan menaikkan semula kumpulan rock Rimba Bara.

Bersama dengan kumpulan rock  lain yang cukup terkenal dan disukai ramai seperti Wings, Bumiputera Rockers dan lain-lain, Rimba Bara mendominasi pentas dan dunia muzik tanah air. Berbagai polemik tentang sub-budaya yang dibawa bersama muzik mereka  dan itulah yang telah berlaku dan  mendominasi akhbar dan media tempatan dalam tahun 90han. Di suatu ketika, muzik rock  heavy metal telah diharamkan kerana berbagai gejala tidak sihat yang ikut serta bersamanya. Dadah, perlakuan liar dan arak yang  sangat asing dari budaya kita adalah sebahagian daripadanya dan  semua ini dicatatkan oleh Mamat Khalid dalam filem ini dengan kepekaan yang tidak sedikit kerana begitulah realitinya.

Imej-imej pemuzik rock tempatan yang cukup mirip dengan kumpulan dari luar negara yang ‘brutal  habis’ (dalam bahasa rock nya)  seperti Iron Maiden, Slayer, Led Zeppelin dan lain-lain juga terpancar melalui imej pemuzik rock tempatan. Melalui imej yang di bawa oleh Zul Kapan, Slash Hj.Tapah dan kumpulan Malaikal Maut, imej sejagat muzik rock menjadi ikutan anak-anak muda di Malaysia juga. Rambut panjang dengan pakaian dan seluar jean sendat adalah suatu kemestian dan samada di bandar atau pun di kawasan FELDA, golongan muda Malaysia turut mengikutinya sehingga menimbulkan kebimbangan kerajaan.

 Insiden paling diingati ialah arahan berambut pendek bila pemuzik rock kita mahu membuat penampilan di televisyen tempatan. Amy Search yang menjadi rocker pertama merelakan rambutnya dipotong oleh Menteri Penerangan ketika itu iaitu Dato Mohamed Rahmat dan merupakan insiden yang cukup sensasi dalam sejarah muzik rock kita. Mamat memaparkan insiden tersebut dengan sentuhan yang cukup kelakar, sinis dan membuatkan penonton ketawa selain daripada rocker ‘brutal’ Jijo mengukur kelapa dan lain-lain. Realiti dan fiksyen yang digarap Mamat dalam Rock Oo cukup kreatif, sensitif dengan kedalaman intelektual yang tidak boleh dipertikaikan walau pun subjek yang mahu diperkatakan cukup santai dan tidak memerlukan keseriusan langsung.        

Hampir semua pelakon utama filem ini merupakan pelakon teater tempatan yang cukup terdidik di  pentas teater. Hasilnya, aspek lakonan filem ini dengan perkembangan watak yang sangat menghiburkan dan menarik mewarnai filem ini dari awal hingga akhir. Pekin Ibrahim tidak punya dialog yang banyak tetapi mimik muka dan lakonan dari ‘dalam’ yang dibawanya cukup meyakinkan, dan berkesan. Ada orang seringkali membuat komen bila teater dipenuhi oleh pelakon filem dan selebriti, tetapi dalam Rock Oo Mamat Khalid menterbalikkan situasi dan siapa pun tidak menyentuh tentang hal ini. Bagi penulis, yang mustahak ialah lakonan seseorang mesti meyakinkan dengan watak yang dibawanya dan memberikan kesan cukup baik kepada filem atau teater, bukan dari mana dia datang.                

(Artikel ini telah disiarkan dalam Berita Harian Ahad 17 Mac 2013. Ini adalah versi asal artikel). 

Monday, March 11, 2013

ROYAL BELUM WORLD DRUM FESTIVAL


ROYAL BELUM WORLD DRUM FESTIVAL: MANIFESTASI MERAKYATKAN SENI

OLEH: SITI RUQAIYAH HASHIM.
Royal Belum World  Drum Festival 2.0 (RBWDF) baru saja melabuhkan tirainya  dengan sambutan yang sungguh baik. Pada malam penutup festival ini di Dataran Majlis Bandaraya Ipoh hampir 10 ribu orang menghadirinya walau pun dalam cuaca sejuk dan hujan renyai. Malam sebelumnya di Lapangan Terbang Grik cuaca lebih baik dan hampir lima ribu orang menyaksikan pertunjukan yang sama. Beberapa pertunjukan sampingan dalam skala yang lebih kecil di pusat membeli belah di adakan di seluruh Perak seperti di Taiping, Manjung, Jelapang dan Gopeng.Penulis berkesempatan menghadiri  pertunjukan ini di beberapa tempat yang berlainan dan jelas kelihatan usaha merakyatkan seni hidup segar di negeri ini.

Sejak beberapa tahun kebelakangan, Perak cukup giat mengadakan berbagai aktiviti seni dan budaya di peringkat tempatan dan antarabangsa.  Festival Puisi dan Lagu Rakyat Pangkor yang telah tiga tahun berturut-turut di adakan  mendapat sambutan yang semakin meriah dan ramai. Pangkor yang sememangnya merupakan pulau yang cukup eksotik memang sesuai dengan aktiviti begini dan cukup berpotensi menjadi lebih besar dan terkenal.  RBWDF pula telah dua tahun berturut-turut di adakan dengan jayanya dan mendapat sambutan yang menggalakkan.

Syabas kepada semua pihak berkenaan kerana dalam usaha  menjadi negeri maju, manifestasi merakyatkan seni budaya tempatan dan membawa kesenian dan warisan dunia ke negeri ini jelas kelihatan dan ianya sesuatu yang cukup sihat. Dengan slogan ‘Beat The World’ festival yang asalnya  bertujuan untuk pemuliharaan dan pengekalkan warisan dan kebudayaan tidak ketara dunia ini membawa berbagai kumpulan  genderang (perkusi) terkenal dari seluruh dunia. Suatu usaha terpuji yang cukup berpandangan jauh dan sepatutnya sudah lama di adakan  dalam kita berusaha untuk mengapresiasi dan memahami budaya orang lain dan menjustifikasi kehadiran dan kekuatan budaya kita sendiri di dunia ini.

Cuma sayang, Malaysia sendiri tidak punya kumpulan genderang yang  terkenal seperti beberapa perwakilan negara luar yang sudah berpuluh tahun membuat persembahan di seluruh dunia. Mungkin dalam seni persembahan tradisional kita,alat genderang hanyalah sebahagian daripada berbagai jenis alat muzik lain yang mengiringi persembahan seperti makyung, wayang kulit, mek mulung, kuda kepang dan berbagai genre lain. Pun begitu, hasil daripada pertandingan yang di adakan di Gopeng  dalam Royal Belum Malaysia Drum and Percussion Challenge 2013 baru-baru ini, kumpulan dari ASWARA iaitu Rhythm of Malaysia yang memenanginya memberikan persembahan  yang menarik dan cukup bertenaga.

 Mungkin Kumpulan Gendang Sembilan dari Perak sendiri perlu diperkemas dan dinaik-taraf dengan mendapat sentuhan pakar genderang terbaik negara ini dan boleh diangkat ke taraf yang lebih tinggi dan di bawa keluar negeri untuk mendapatkan lebih banyak pengalaman bagi memperbaiki  persembahan mereka. Festival bertaraf dunia begini perlukan persiapan rapi  dan perancangan jangka pendek dan panjang yang sistematik dan berpandangan jauh jika ianya mahu terus di adakan dan mampu menarik pengikut dan penonton yang ramai dari seluruh dunia. RBWDF ini memang cukup unik, menarik dan berpotensi untuk menjadi suatu persembahan yang  dapat meletakkan Perak di peta kebudayaan dan warisan dunia dan  menarik ramai pelancongan  seperti yang telah dilakukan  Sarawak melalui Rainforest Festival nya.    

Rata-ratanya dari persembahan yang telah di saksikan, festival ini telah berjaya membawa beberapa kumpulan genderang yang cukup terkenal di seluruh dunia. Natiq Rhytm Group dari Azerbaijan di bawah pimpinan Natiq Shirinov cukup menarik diperkatakan. Ini kali kedua kumpulan ini di jemput membuat persembahan oleh RBWDF dan Natiq Shirinov  merupakan seorang pemukul genderang yang telah membuat persembahan di Itali, Switzerland, Rusia, Turkey, Amerika Syarikat, Perancis, Poland dan lain-lain. Ketangkasan dan kecepatan jari-jemari Natiq memukul gendang telah menjadikan kumpulan yang telah 13 tahun diketuainya sebagai kumpulan genderang terbaik  Azerbaijan dan beliau mendapat anugerah seni tertinggi di negaranya pada tahun 2007.

Tidak kurang menariknya ialah persembahan Egyptian Nile Folkloric Musical Troupe dari Mesir. Di ketuai oleh  seorang pemukul gendang  veteran bernama Abdul Rahman kumpulan ini terdiri daripada 7 orang pemukul gendang kecil menyerupai kompang . Ditubuhkan sejak tahun 1975, Abdul Rahman dan kumpulannya telah  menjelajah dan membuat pertunjukan di seluruh Mesir, Paris, Malaga,Malta, Uzbekistan, Istanbul, Maghribi, Qatar, China, Amerika Syarikat dan beberapa negara Afrika.

 Kumpulan ini mempunyai seorang penari lelaki bernama Mustaffa 33 tahun yang menarikan     Tarian Tannura. Ianya cukup unik dan menarik dengan memakai kostum berwarna-warni seberat 8 kilogram dan berlapis-lapis berpusing-pusing tanpa henti hampir 20 minit lamanya. Tarian ini mempunyai kaitan rapat dengan Islam dan berasal dari Turki diasaskan oleh ahli sufi                   Mohammad Jalaludin Rumi.  Mustaffa membuat improvisasi dan belajar tarian ini sendiri ketika berumur 25 tahun sewaktu melawat Kuniya di Turki. Sejak 3 tahun yang lalu, beliau dengan kumpulan genderang Abdul Rahman telah mengadakan pertunjukan di 14 buah festival antara-bangsa dengan mendapat sambutan yang hangat.       

Kumpulan Wild Marmalade dari Australia yang dianggotai oleh seorang pemain dram moden bergabung tenaga dengan seorang peniup serunai panjang dan besar yang dipanggil  didjeredoo dan merupakan alat muzik orang asli Australia yang cukup menarik bunyinya. Dari Thailand, gabungan kumpulan Nakhonsawan Rajabhat University dan Absolutely Thai juga mempamerkan deruman pukulan gendang yang cukup unik dan bertenaga. Indonesia mengantar 2 kumpulan genderang iaitu Pancasura STSI dan Tataloe Percussion dari Bandung. Maldives mempersembahkan kumpulan genderang Harubee yang diiringi beberapa orang penari yang  jelas mempamerkan pengaruh tarian India.

Secara keseluruhannya Royal Belum World Drum Festival ini cukup membanggakan walau pun masih banyak ruang untuk pembaikan diperlukan. Pada pandangan penulis pengurusan majlis yang lebih baik perlu dilakukan dengan memberi penekanan kepada ketepatan masa kerana persembahan di Grik terlewat hampir setengah jam. Walau pun ini pertunjukan percuma, tetapi ianya perlu dilakukan penuh disiplin termasuk menyediakan tong sampah kerana ‘tarmac’ lapangan terbang itu dipenuhi sampah selepas pertunjukan dan perkara sama telah berlaku tahun lalu. Kumpulan seperti Wicked Aura dari Singapura juga mungkin tidak diperlukan dalam festival ini kerana kumpulan ini tidak lebih daripada sebuah kumpulan rock yang lebih sesuai beraksi dalam konsert  bersama kumpulan yang se genre dengannya. Sedikit dikesalkan juga dalam mempromosi hutan tropika Royal Belum tidak pula disediakan klip video mengenainya untuk mempamer kepelbagaian fauna dan floranya ke seluruh dunia melalui  internet ketika festival  ini berlangsung.     

(ARTIKEL INI TELAH DISIARKAN DALAM AKHBAR HARIAN METRO JUMAAT  8 MAC 2013)