Sunday, February 28, 2010

Maaf atau Tiada Maaf Bagi mu?

MAAF ATAU TIADA MAAF BAGI MU?

Saya cukup tersentuh bila membaca tulisan tokoh wartawan berwibawa Tan Sri Mazlan Nordin dalam Mingguan Malaysia hari ini tentang permohonan maaf Kevin Ruud di Parlimen Australia kepada penduduk Asli atau ‘Abo’ (singkatan dari Aborogines) nama yang diberikan kepada mereka oleh penduduk kulit putih Australia. “We are sorry….for the pain, suffering and hurt.” Kata Kevin Ruud. Tanpa disedari air mata saya menitis dan saya merasa cukup sebak entah kenapa. Saya terbayang imej anak penduduk asli Australia seperti yang terakam dalam filem “Rabbit Proof Fence’ yang mengisahkan tentang ‘the stolen generation’ yang amat menyanyat hati. Anak-anak kacukan penduduk aslinya diburu, ditangkap dan dipisahkan daripada ibu mereka dalam usaha menjadikan mereka hidup seperti orang kulit putih Australia yang lain.

Hanya mereka yang melalui nasib malang di ‘hijack’ daripada ibu-bapa, saudara mara serta persekitaran hidup mereka sendiri dan dipaksa menjadi ‘orang lain’ yang kononnya lebih baik dan bertamaddun akan tahu bagaimana ertinya ‘dinafikan’ hak menjadi diri mereka sendiri! Alienasi begini mungkin nampak tidak apa-apa dari segi fizikal seseorang, tetapi kesannya kepada psikologi dan kejiwaan bukanlah sesuatu yang senang dipikul dan dilalui oleh mereka yang merasainya.

Kevin Ruud telah melakukan sesuatu yang terhormat dan amat sivil bagi pihak orang kulit Putih Australia. Dan beliau juga telah membuktikan bahawa merendah diri dan mengakui kesilapan yang telah dilakukan walau pun oleh orang lain daripada puak kita adalah sesuatu yang amat ‘noble’ dan membanggakan. Kerendahan hati seseorang tidak memerlukan apa-apa melainkan kesedaran kalau kita sudah tersilap sehingga membuatkan orang lain menderita dan sengsara siapa pun kita, harus memohon ampun dan maaf kepada mereka yang telah disakiti. Dan hanya orang yang jujur, rendah hati dan tidak ada sedikit pun ‘arrrogance’ dalam diri mereka yang mampu berbuat demikian. Tapi kepada mereka yang sombong dengan arrogance yang tidak sedikit yang mempamerkan kekurangan keimanan yang tidak tahu memohon maaf kepada orang yang telah menjadi mangsa mereka., mungkin Tiada maaf bagi mu adalah sesuatu yang patut dilontarkan kepada mereka!

Kevin Ruud, apa selepas apologi? Kata orang, Sorry No Cure! Dah bunuh orang pun boleh kata ‘maaf, saya tak sengaja nak bunuh awak.’ Tapi apa jadi kepada orang yang telah terbunuh atau menderita kerana perbuatan kita?

0 comments: