Tuesday, August 19, 2008

Tentang Kongres Lagi

Seperkara yang perlu saya sebut tentang Kongres Kebangsaan Industri Hiburan dan Kesenian I yang baru lalu ialah tentang kertas-kertas kerja yang dibentangkan. Banyak yang bagus dan sesuai serta pembentangnya juga hebat-hebat dan bukan pakai tangkap muat. Tahniah sekali lagi diucapkan kepada pihak penganjur yang telah melakukan suatu usaha yang sukar tetapi banyak implikasinya di masa akan datang kalau segala resolusi dan cadangan diimplementasi. Pun begitu, ada juga seksyen yang kertas kerjanya dah terlalu banyak kali diulang2. Tajuk kertas kerja tentang media, industri hiburan dan gosip ini dah terlalu banyak kali dipercakapkan! Dekat mana pergi pun selalu dapat tajuk ini. Soalnya apakah ini saja skop permasalahan, isu dan cabaran yang ada bila kita menyebut hubungan antara media, hiburan artis dan gosip? Sikit2 dah la cakap pasal tu. Banyak lagi perkara yang perlu disentuh dan yang perlu diterokai. Cabaran globalisasi dan kebudayaan, kesenian dan pemikiran adalah satu topik besar yang kalau nak bincang 44 hari pun mungkin tak habis! Kenapa kita masih nak fokus tentang bab2 masalah etika profesionalisme dll saja? Memanglah betul dan valid tajuk2 seperti itu bila pun, tapi pada masa yang sama kita kena explore are lain sama.
Jurang perbezaan pengetahuan dan ilmu antara wartawan dan penggiat seni adalah satu perkara yang amat menuntut penyelesaian. Apa pun alasannya, wartawan yang membuat laporan tentang seni dan industri hiburan mesti berilmu dan ada pengetahuan tentang genre yang diperkatakan. Kita tak usah cakap tentang masalah, kita cakap tentang mencari penyelesaian. Apa nak buat dengan hanya graduan komunikasi yang datang dan minta kerja dengan ajensi media? Graduan seni muzik, teater, filem dll tak mau kerja dengan media co. Kenapa? Dan apa kita nak buat dengan keadaan begini?
Bagi saya senang saja. Graduan genre seni tak mau kerja di ajensi media, kita bagi training dan kursus in-house kepada mereka yang jadi wartawan. Panggil orang2 yang berkelayakan untuk mengajar mereka dan memberi tuisyen kepada anak buah di ajensi media ini. Lama2 pandai lah dia orang ini, walau pun kita perlu sedikit usaha dan sedikit pelaburan untuk bagi dia orang ni boleh bercakap tentang berbagai genre seni yang perlukan kritikan. penilaian dan pandangan yang bernas dan ada asas ilmunya. Kita ni sedang di era K Ekonomi, di mana pengetahuan dan ilmu is the name of the game! Jadi, bila lagi masalah ini nak dipecahkan? Dt.Ahmad Talib dan En Zaini dari Utusan hari itu angkat tangan kata bagus bila saya bangun dan bercakap hal ini masa Q & A . Ini semua orang-orang penting media dan saya yakin mereka faham dengan apa yang saya katakan.

0 comments: