Saturday, August 2, 2008

Tentang Castle2 di Scotland

Asalamualaikum dan hi,

Bila teringatkan Stirling di Scotland, saya paling terkenang tentang castle2 nya. Disekitar Stirling dalam radius 30-40km ada lebih kurang 4 atau 5 buah castle lama yang telah dipulihara dan dibuka kepada umum untuk dilawati. Dan memangnya ia suatu pengalaman yang menakjubkan bila anda memasukinya kerana disitulah sejarah dan ketamadunan Scotland dipamerkan dengan detail dan segala khazanah negara dan keluarga di raja diletakkan di situ. R & D dia orang memang dahsyat dan ini yang membuatkan saya geram tak sudah2 sampai sekarang! Geram dan jelous pada masa yang sama. Masa tinggal di sana saya selalu melawat castle2 di Scotland dan rupanya jumlah castle di situ lebih banyak dari castle yang ada di seluruh Eropah. Memang betul kerana di segenap ceruk daerah Scotland ada castle. Ini kerana orang bangsawan Scotland terdiri dari banyak puak dan mereka ni sering berperang antara satu sama lain. Lebih kurang macam Hamas dengan Fatah jugak lah, tak habis2 berperang dari dulu sampai sekarang!

Tapi castle yang paling besar dan termasyhur ialah di Stirling dan di Edinburgh. Sebab disitulah Queen Mary of Scotland (sepupu Queen Elizabeth) bersemayam sebelum di tawan oleh Elizabeth dan dihukum pancung. Castle Stirling mengambil masa 20 tahun untuk dipulihara dan disiapkan. Semua bahagian dan bilik2nya dipulihara dengan baik sekali dan nota2 penting tentang setiap bahagian castle itu diletakkan termasuk tangga tempat Lord Darnley menolak jatuh hingga mati lelaki yang disyaki menjadi kekasih Mary! Memang kadang2 seram bulu roma juga bila sampai tempat2 macam tu, tapi saya amat kagum dengan 'passion' yang ditunjukkan oleh perbadanan warisan mereka dalam memelihara dan memulihara warisan. Cuma sayang, Castle Urqurhart di tepi tasik Loch Ness tidak dapat dibina semula kerana ia mengalami hakisan air dan udara yang amat teruk dan tak dapat diselamatkan. Kalau tidak semua orang yang pergi mengendap monster di Loch Ness tentu boleh duduk di castle tu sambil menunggu monster timbul!!Ramai pelancong yang pergi ke Scotland akan dibawa melawat castle2 ini dan ia merupakan tempat yang popular kerana unik dan tak ada di tempat lain.

Sememangnya mereka telah melakukan suatu usaha yang baik dan patut dicontohi kalau kita benar2 serius nak bangunkan industri pelancongan kita untuk program jangka panjang. Kita tak ada castle, tapi bekas2 istana lama kita yang tercatat dalam buku2 sejarah patut dibina semula dan dibuka untuk pelancong. Bahan2 sejarahnya patut diletakkan sama siap dengan sejarah dan salsilah keturunan di raja. Memanglah, ini semua akan memakan belanja yang besar dan tak boleh buat dalam masa yang singkat, tapi kalau tak mula dari sekarang sampai bila pun kita tak akan dapat memulihara bahan2 sejarah kita untuk generasi yang akan datang.

Begitu juga dengan kawasan2 bersejarah kita. Kota Gelanggi masih tak tahu di mana tempatnya
tapi Lembah Bujang memang dah diketahui mempunyai potensi yang berstatus world jika dibangunkan kembali semua candi2 disitu. Seorang profesor antropologis memberitau saya tamaddun Hindu-Buddha di situ cukup besar dan tingglan sejarah yang amat penting
sepenting Akropolis di Greece dan Colliseum di Rome, Angkor Wat dan Candi Borobodur. Ini kerana Lembah Bujang adalah tinggalan sejarah dan tamaddun Hindu-Buddha terbesar di luar India. Jadi bayangkan impak dan potensinya kalau ianya dibangunkan semula. Masalahnya mungkin ramai pihak yang akan menentang bab2 nak bina semula tamaddun agama yang bukan dari agama Islam di negara ini. Mungkin kita perlu terbuka dalam hal ini dan tidak melihatnya sebagai usaha untuk mengembalikan kegemilangan dan tamaddun agama Hindu-Buddha, tapi lebih kepada membangunkan tempat bersejarah untuk tujuan dan tarikan pelancongan. Kita bukan nak bangunkan semula candi2 tu sebab nak sebarkan agama Hindu-Buddha. Bayangkan spin-off kepada industri pelancongan tempatan dan negara ini jika ianya menjadi kenyataan.

0 comments: