Monday, August 18, 2008

Ekoran Reviu Susuk

Ada orang sms selepas membaca reviu filem Susuk saya dalam Berita Minggu kemarin. Katanya saya tak boleh membuat ukuran dan membanding ban terhadap filem Lelaki Komunis Terakhir dengan larangan filem Hitler di Jerman kerana magnitud kes itu berbeza. Dan katanya penilaian saya mungkin berasaskan perkara paling peribadi dalm hidup saya disebabkan cerita tentang bapa saya yang turut berjuang dalam Pasukan Polis Hutan menentang Komunis.

Ok, beb terima kasih atas komen. Soalnya adakah sebab Hitler menyebabkan kematian berjuta2 manusia dan Yahudi baru kes itu ada validitynya? Apakah kematian lebih kurang 11,000 orang anggota keselamatan, orang awam dll termasuk berjuta2 RM musnah oleh atrocities PKM tak ada validity nya dan Chin Peng harus diberi pengecualian dan simpati harus diberikan kepada beliau? Apakah Amir atau siapa juga simpati dengan beratus-ratus ribu ahli keluarga orang yang terkorban masa Darurat 1948? Kalau pun hanya satu orang yang mati terkorban dalam Darurat ianya masih nyawa seorang manusia dan ada tanggung-jawab yang harus dipikul oleh PKM!!!

Saya mungkin seorang daddy's girl. Tetapi perbandingan saya tentang filem Hitler dan Lelaki Komunis Terakhir adalah berlandaskan perkiraan sentimen dan sensitiviti dua negara, masyarakat dan budaya yang berbeza. Bukannya personal!! Sebahagian dari reviu saya telah diedit, tetapi ada juga saya coretkan tentang buku-buku X-rated (hardcore pornography) yang dijual di rak-rak terbuka di setesen minyak bersama dengan komik serta buku kanan-kanak. Dan perkara ini telah berlaku semenjak 2 dekad yang lalu.
Jadi Jerman yang begitu affluent dan terbuka climate nya pun mengambil kira tentang sensitiviti dan sentimen sebahagian dari penduduknya yang terkesan hidup mereka dengan Perang Dunia 2 dan tanggung jawab Hitler. Bukan semua orang tak suka Hitler di Jerman. Ramai yang menganggapnya sebagai hero dan telah melakukan tindakan yang betul terhadap Yahudi! Tapi ada juga orang yang ramai ahli keluarganya yang terbunuh dan mereka ini yang masih trauma dengan Perang Dunia 2 dan Hitler. Jadi atas prinsip yang sama saya katakan Amir tidak sensitif terhadap trauma sebahagaian besar penduduk negara ini dengan apa yang telah dilakukan oleh PKM masa Darurat.

Saya telah menonton filem tetapi ia ap itu dan ia tidaklah menunjukkan simpati terhadap Hitler tapi ia 'memanusiakan' Hitler. Sama seperti yang cuba dilakukan oleh Amir dalam filemnya (saya juga telah menontonnya). Dan atas prinsip yang sama perbandingan ini di buat.Ok? Case closed?

0 comments: