Monday, August 25, 2008

2 Jam Sebelum Sultan Alauddin Syahid diRacun

Baru-baru ini saya menonton "Teater Orang-orang Tertindas' arahan Dr. Abu Hassan Hasbullah Universiti Malaya dengan skrip yang ditulis oleh Faisal Tehrani dengan tajuknya yang amat panjang. Ok pementasannya sangat eksperimental dan ini berkonsepkan teater Augistino Boal dari Brazil yang lebih mementingkan mesej dan isu yang diangkat untuk diteaterkan. Teater ini tidak mementingkan lakonan atau apa juga aspek teknikal lain sebab yang dipentingkan ialah isu yang diperkatakan dalam skripnya.Saya tak mau bergaduh dengan Augistino tentang bab tu, sebab sebagai orang yang dapat latihan dan pendidikan formal dari sekolah drama dan teater saya ada konsep yang tersendiri tentang apa juga teater eksperimental ini.
Mungkin yang paling ketara perlu saya katakan tentang skrip Faisal ialah ianya sangat loaded dengan wacana politik masa kini. Kata Faisal kepada saya skrip ini adalah respon langsung beliau dengan apa yang terjadi di negara ini sekarang. Ya lah tu adinda! Tapi Saya memang tabik lah dengan keberanian Faisal dan komrad nya Dr.Abu Hassan yang merata-rata ada dan sibuk dengan macam-macam. Tabik kerana berani menghasilkan skrip yang begitu tinggi cas politiknya loaded dengan subteks dan pemikiran-pemikiran yang kritis dan provokatif walau pun ada kalanya sangat 'jarang' macam orang pakai baju see-thru! Reviu saya akan disiarkan dalam Radio 24 esok dalam berita jam 7 pagi, Berita Minggu Ahad ini dan edisi November majalah Pentas. Ada lagi orang suruh reviu tapi cukuplah! Nanti pening kepala berminggu-minggu duduk depan pc nak cari angle lain. 3 reviu mesti nak pakai 3 angle yang lain! Problem is a problem when you make that a problem dan problem nya ialah saya mesti gembira dan puas hati dengan apa yang saya tulis. Orang lain kata ok, tapi kalau saya kata tak ok, saya lah yang akan merana dengan kerja saya nanti!!
Ni semua salah Sutung Umar yang mengajar saya kalau nak menulis, kita mesti puas dengan apa yang kita tulis walau pun satu dunia kata ok tapi kalau kita rasa tak ok, jangan hantar untuk print! Sutung, you make me a perfectionist and pushed me to be a good critique. Terima kasih tapi kadang-kadang saya pening kepala sebab nak jadi saya!! Apa pun, Sutung Umar lah yang menjadikan saya seorang penulis sejak tahun 1987 lagi dengan menyiarkan tulisan pertama saya. Dan dia selalu buat trick bila tulisan saya tak berapa baik dia akan bagi balik dan suruh saya tulis semula kemudian dia minta balik dan siarkan! Beberapa kali saya suruh dia buang saja kalau dah tak baik, tapi itu rupanya cara dia mendidik saya menulis. Sutung, you are one hell lot of a great teacher, tq!

0 comments: